søndag 3. oktober 2010

Kastanje-stas og kongle-hurra!

Joda, det er søndag, og vi har laget et par nye ord :-) Kastanje-stas og kongle-hurra er vel det eneste dekkende for det jeg skal skrive om i dag. Det er høst og mer enn tre måneder til jul. Men skal du pynte med lekre saker fra naturen, er det høytid for sanking akkurat nå, rett før frosten kommer. Der ute i det grønne flyter det over av irrgrønn mose, blanke kastanjer og kongler som har falt ned fra nåletrærne. De brune og lune fargene er trygge og gode - og fantastiske kontraster til hvitmalte vinduskarmer.

Kastanjene var tenkt i en krans til ytterdøra, men foreløpig ligger de godt der de ligger. En gammel glassert puddingform gjør nytten. Konglene fant jeg under et stort tre i fjor på denne tiden. Det er et par veldig flotte furutrær i nærheten som feller gigakongler akkurat i disse dager.

I fjor hang vi dem opp i vinduet sammen med adventstjernene. De ble også pynt utenfor inngangsdøra. Hva de skal brukes til å år, får jeg ruge på fram mot jul. De er i hvert fall i hus :-)

I dag er en perfekt dag for en tur ut!

Ha en fin søndag og en fin uke:-)

Marie

14 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Ja hurra for kastanjer!
Jeg har skumle planer om å sende min mor ut og sanke kastanjer, men må vente litt til vi har avtalt å møtes, for jeg vil ha de mens de er ferske/fuktige, slik at jeg kan stikke ståltråd i de (letter å montere til noe senere da vettu).

Hege sa...

Så smarte tips! Kanskje jeg må ta meg en tur i skogen i dag, selv om det blåser og regner her oppe i Trøndelag...

Jeg har en pusle-inne-dag enda. Har malt noen rammer og en liten kasse jeg fant på boden. Har okkupert kjøkkenbordet, tent lys og laget meg en deilig kopp kaffe. Får se om lysten til å gå ut melder seg etter hvert...

Ha en flott dag da!!!

Klem;)

Gammel stil sa...

Kjempefine bilder:) Og så smarte tips!!

Klem:)

Sandoren og Blåsten sa...

Her er det også sankingsdager vær eller ikke vær for å si det sånn!

Jeg er også på jakt etter kastanjer men her er det ikke så mye av det, må nok i en park.... Dagens fangst ble lønneblader i alle høstfargesjatteringer og lerkegrener. Går mot binding av lønnekrans i morgen tror jeg.

Ha en fortsatt fin søndag og kos deg med kastanjene i vinduskarmen, veldig fint!

Hilsen Gry K

Elisabeth, innerst i veien sa...

Kastanjer er så dekorativt, dessverre dårlig med kastanjetrær akkurat rundt her. Kjenner jeg begynner å glede meg til alle inspirerende juledekorasjonsinnlegg fram mot jul.

Alberte sa...

Her i Bergen har jeg gått i Nygårdsparken og plukket kastsnjer blandt sprøytespisser i en årrekke. Det er ikke så vanlig med dene type trær her - de finnes helst i parker.
Det er så dekorativt!
Jeg skal ta turen og plukke naturmaterialer til den deilige høytiden når regnet tar en pause.

Klem ♥ Jannicke

Jennys fire vegger sa...

Morsomme ord! :o)
Jeg har aldri sanket og lagd noe før jeg, men kanskje jeg skal prøve i år... Inspirere gjør du ihvertfall! Flotte bilder!

Ha en fin søndagskveld, og en god ny, uke.
Klem Jenny

Unknown sa...

Hei Marie
Så lurt å plukke kastanjer og kongler til jul.
Klem...Ellen

DJ Kiddo sa...

Da er det på tide å spille Når Kastanjene Blomstrer I Bygdøy Allé, og da med versjonen til Lars Lillo-Stenberg fra det herlige albumet Oslo.

Unknown sa...

Minner meg om min aller aller beste favoritt jule sang.. chestnut roasting on an open fire.. lala:) Jeg skulle ønske jeg var litt mer flink til å utnytte naturen og lage ting, jeg synes det blir så fint ..

LIVS LYST sa...

Kjempe herlig, Marie!
Jeg har også vært ute og sanket av høstens grøde.

Og TUSEN TAKK for at du har tro på meg (jmf. kommentaren din hos meg i dag.) Det varmer meg og skyver meg videre i planene skal du vite!!

Klem fra Liv

Gammel stil sa...

Hei!!:)

Vi ble litt sjokkerte nå.. Er ikke du den siste finalisten i norges vakreste hjem?? Hva er det med juryen? Hverken du eller Hjørdis, første og andreplassen hos leserne?!?!

Klem:)

mimmi-leone sa...

Så lurt å ta vare på slike ting som naturen gir, vakkert er det også!

Hilsen fra Mimmi-leone

SWEDISH HOUSE sa...

I forgot to say here is the link
and I really love the views from you windows...I hope you can share your window views ;-0

http://myblogswedishouse.blogspot.com/2010/10/tuesday-throughthe-window.html