søndag 26. juni 2011

Ny trapp til de vakre dørene :-)




Vi har hatt en vakker, men ustabil trapp bestående av fire ulike steinheller og en haug gamle gatestein. Den var fin, men litt skummel nå som min mormor har flyttet inn. Vi kunne ikke risikere at den gamle damen gikk på hodet i grusen, så i helgen bygde vi en trapp. Siden vi manglet en ensom planke, ble den ikke helt ferdig. Men vi feirer uansett - vi er jo mestere i uferdige prosjekter. Men denne blir nok ferdig i løpet av uka. Og så skal den males. Kanskje blå som døra? Eller grå som steinene som skal legges rundt? Hva tror dere?




Trappa består av tre plattinger som hviler på hverandre. Den ligger rett i pukken, og vi vatret som gale mens vi holdt på. Målene på plattingene er 160x100cm, 190x130cm og 220x160 cm. Vi har tatt utgangspunkt i yttermålene på omrammingen på døra. Skal du lage noe liknende, må du justere målene, selvsagt. På veggene på begge sider av døra, skal vi lage et rekkverk.




Selv om vi hadde tegnet den ganske nøye, ble det litt tankevirksomhet underveis. Det gylne målet er visst 30 cm inntrinn og 18 cm opptrinn. Vi har litt lengre inntrinn og litt kortere opptrinn, men den er god å gå på. Og blir superlekker når vi kan sette potter og krukker med all mulig stas på den!!

Og når trappa først er ferdig, jubler og feirer vi!! Selv om dette bildet ble tatt under forrige helgs blomsteropptog her i Holmestrand, synes jeg det passet godt mot enden av trappeinnlegget :-)


Beklager at det ble kjipe mms-bilder i dette innlegget, men kameraet er litt indisponert om dagen. Kjedelig, men da blir det mobilbilder. Vi kan jo ikke slutte å dokumentere!


Ha en super uke!


Marie

20 kommentarer:

Trines Hus og Hage sa...

Hallo Marie!
Gratulerer med fullendt prosjkt av huset! Jeg kikket under og kunne lese at dere har holdt på i seks år. Det er lang tid og nå blir det godt med et avbrekk. Flott dere viderefører det gamle husets stil. :-) Vi har jammen holdt på med vårt lille småbruk i 16 år, og ikke er vi ordentlig ferdige enda! Startet på et stort nytt prosjkt i august i fjor som enda ikke er ferdigstilt. Alt gjøres på fritiden og ting tar tid, gitt.
Over til trappa di, så synes både jeg og mannen min at den bør bli grå. Så der har du vårt syn på saken. :-) Lykke til!
Klem fra Trine

Åshild sa...

Jeg stemmer også for grå trapp, men jeg anbefaler beis. Vi hadde malt trapp på vårt forrige hus, og den ble veldig glatt når det akkurat frøs på. Jeg fikk merke det ganske smertefullt.

Tulip sa...

Koselig trapp det blir da. Ville kanskje malt den grå, det blir fint med krukker med blomster på trappa.

:)

Refleksjon på livsvegen sa...

Den vart fin!!

line sa...

Flott trapp! Jeg ville helt klart hatt den grå. Da stjeler du ikke oppmerksomheten fra hus/dør og evt. blomster som plasseres der ;)

Grå terrassebeis kan anbefales.Flott farge og patina ;)

Blått til lyst sa...

Herlige snupper, både den gamle og nye! *S*
Jeg hadde garantert beiset trappa grå, og støtter forslaget om å bruke beis, ikke maling. En trapp for snupper som har levd en stund, må ikke være glattere enn høyst nødvendig.
Nydelig dør - tenker beboeren koser seg her - Liv

Lin sa...

Jeg støtter også forslaget om grå trapp. Ser ut som grunnmuren er grå, så jeg ville nok plukket opp den! :)

Gleder meg til å se den ferdig!

Astri Moseidjord - Lensmannsgården sa...

Så utrolig fin trappen blir! Jeg tror jeg hadde gått for en grå nyanse på den.. Sjønne mormor som står på trappa ;-)

-Astri-

Mita på landet sa...

Rålekker trapp-gratulerer! Vi har steiner liggende nå, som midlertidig trapp, men ser at den må byttes ut i noe mer stødig og stabilt etter hvert. Kjempe fint at dere dokumenterer prosessen - så kjekt å kunne lære av hverandre;)
Ha en fortsatt fin uke!

Sandoren og Blåsten sa...

Hei!
Fin trapp med plass til mange krukker på! Vi lagde noe lignende på hytta i fjor, nettopp med tanke på å kunne ha litt plass på trappa.

Jeg beiset den i en farge som kom ny fra Jotun i fjor som heter Nordisk tre. Den er grålig
(blir litt drivvedaktig med tiden, jeg ble så fornøyd med den at jeg like godt har beiset verandaen med denne fargen hjemme også.

Lykke til!

Hilsen Gry K

Mia, New Room Interior sa...

Nydelige de dørene er altså!! Elsker fargen på dem! Tror jeg ville valgt grått på trappa.. :-) Lykke til med valg og maling, blir kjempefint! KLEM

polkadotpeticoat sa...

those doors are so wonderful...and what a cutie!

mali-mo sa...

Gratulerer med et fantastisk flott gjennomført prosjekt!!! Utrolig inspirerende, og litegranne miste-pusten av! Her er vi igang på 5 året, og vi er ikke halvferdige engang ;) Men sånn er det jo, tid og penger...men det kjenner du vel til ;) Jeg får stå på her i fem år til, så er vi vel i målk (men hva skal vi gjøre da?????)

Personlig ville jeg valgt å besie trappen, har opplevd at maling blir glatt ute når det er frost. Hva med en gråbrun farge?

Anonym sa...

Ja, grå trapp og evt. blå i opptrinnene??
Driftige oppussere!!!
Mvh.
Anna Sig.

Mailinn`s interiørblogg sa...

kjempe lurt og snilt av deg å legge ut fremgangsmåte på bygging av trappa deres. Vi skal selv hive oss i gang og bygge trapp ute. har lyst på akkurat ei slik trapp som du har men pga smal plass er jeg litt usikker på om det går. den blå døra er bare helt nydelig og virkelig et blikkfang. derfor ville ikk jeg `stjelt` oppmerksomheten ifra døra med og også malt trappa blå? men det er bare min mening;=)samme farge som steinene tror jeg blir kjempe fint;=) klem til deg!

Anonym sa...

Jeg ser at du spør om fargen skal være blå eller grå, og at alle uten unntak svarer grå. Mitt forslag er svart. Det tror jeg kan bli kjempestilig!

Forøvrig: Jeg er veldig imponert over innsatsen deres. Det virker som om dere har stått på hele tiden! Og ikke har dere jukset eller tatt snarveier noen steder heller.

Dette er en jobb man gjør en gang i livet, eller!?

Mvh
Anne

Anne (Moseplassen) sa...

Jeg synes absolutt ikke den skal bli blå. Det vil gi et forvirrende utrykk å ha samme farge på dør og trapp, i mine øyne.

Og så synes jeg dere skal vurdere et rekkverk mot huset. Mulig din mormor ikke trenger, Men gamle damer har gamle venner, og rekkverk er en god ting uansett, jeg bruker feks gjerne rekkverk nå etter at jeg ble syk.

God helg Marie!

Kleppanrova.com sa...

Hei!
Gratulere det var litt av en jobb. Driver med samme galskap og lurer derfor på om ingangsdøra er ny? Vi er på utkikk etter en til et hus vi har. Er den ny hadde det vært utrolig fint å få adressen.
Hilsen Ingun.
Epostadr: ingunkleppan@live.no.
Min blogg om hus og hage heter http://vernatrehus.blogspot.com/

Kleppanrova.com sa...

Oy, jeg mener naturligvis adressen til hvor den er kjøpt eller laget.
Dette kunne jo misforståes så jeg nå.
Hilsen Ingun

yanmaneee sa...

lebron 16
curry 6
nike air max
nike air max 270
yeezy shoes
michael kors outlet
supreme hoodie
cheap jordans
curry 6 shoes
christian louboutin outlet