lørdag 23. oktober 2010

Vi tryller gresskar med drill

Av en kollega har jeg kjøpt to nydelige og stooore knallfargede gresskar. Vi feirer ikke halloween her i huset, men kan godt pynte med disse lekre grønnsakene likevel :-) For å gjøre en vri på gresskarmoroa har vi ikke laget smilefjes eller sinnafjes. Jeg tok rett og slett fram drillen for å få fram en helt annen effekt. Maren og hennes to barnevakter Emilie og Martine (bildet), var aktivt med, selv om mor sjøl måtte ta ansvar for selve drillingen. Det er kanskje litt vanskelig å se på bildet, men vi byttet bor fire ganger, så det er fire ulike størrelser på hullene. Jo større hull, jo mer lys, selvsagt.


Det blir nesten trylling. Eventyrene og Disney har jo allerede brukt gresskar som en viktig ingrediens i magiens verden. Der trylles et gresskar om til den lekreste vogn når Askepott skal på ball etter å ha kostet aske og sortert kort i årevis. De store formene innbyr til å bruke fantasien. Ann-Iren, som har dyrket disse, fikk i år 60 gresskar på jordet sitt. Vi har tatt vare på frøene fra det som til slutt ble en lykt, og skal prøve oss i hagen til våren. Men 60 vil vi ikke ha, altså :-)

Jammen var det vanskelig å ta bilde av lyset som siver ut av gresskarlykta da den til slutt var ferdig. Ute på trappa så den helt fantastisk ut, men der var det altfor mørkt (Fattighusgubben, kunne du skifte pæra der ute, tror du?). Inne i vinduskarmen var den superkoselig følge til lørdagsfrokosten.
Det andre gresskaret skal vi spise. Men først må vi forske på oppskrifter. Vi kommer ikke til å sylte, for det gjør mamma, men bakt gresskar skal visst være godt. Også lurer jeg selvsagt på om en pumpkin pie kan bli en suksess her i huset. Noen som har noen forslag?

Ha en fin helg!!

Marie


PS: I dag skal historien om Fattighuset på tur ut av huset. 30-40 spreke damer fra LC kommer innom her på en byvandring, og etterpå skal jeg holde foredrag og vise bilder fra årene med restaurering.


PSS: Tusen takk for alle "god bedring"-ønskene i forrige innlegg. Nå er jeg frisk og rask igjen, og det hjalp med litt medfølelse, hehe.

15 kommentarer:

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
Så flott dette ble, og jeg fikk jammen meg lyst på gresskar til pynt selv! Jeg er heller ikke så glad i Halloween (men ungene som ringer på døra får noe godt med seg, selvsagt!), men dette blir jo mer en hylding til høsten! Kjempekoselig!

God helg til dere!

Klem Cathrine :-)

hobbyvimsa sa...

Heisann!!Kjempe fint ble det pyntet veldig opp!!jeg har desverre ingen oppskrift til deg har ikke laget noe av gresskar før..God helg!!Klem linda:)

Åshild sa...

Veldig god ide.
Tok ut innholdet ut i bunnen eller bak?

Anonym sa...

Så utrolig fint det
pyntet opp i vinduet
virkelig koselig. :)
God helg.
Klem Mette.

maria, milly & molly sa...

Vad fint med pumpalyktan i fönstret!

Hulda sa...

Så stilig dette var! Flott gresskar du har plassert i vinduskarmen. Det lyser vakkert. :)

Hjemme hos meg sa...

Hei!
så koselig det blei :) Gøy for barna!

Kjempefin blogg du har, og gøy med hus med så herlig historie. Jammen har dere stått på :D

God helg ♥

Klem Anette :)

Gammel stil sa...

Sååå fint:) Du er så flink du!! Helt herlig :) Så kreativ:)

Klem:)

Bente sa...

Så flott dette ble. Har aldrig prøvd med på noe med gresskar. Kanskje det blir første gang i år.
Tre lodd har jeg registrert på deg.

God helg fra Bente

Bente sa...

Det ble en kjempefin lykt!
Stilig!
God helg fra Bente

Linda sa...

Hallo:)
Her hjemme feirer vi "voksne" Halloween med brask og bram.. skal ha stor fest og gresskarene er kjøpt inn! Må jammen ta med meg ideen om drill og hull.. kansje ett alternativ i år isteden for skummle tannløse fjes på trappa;) Hærlig stemningsfullt!
*Klem

Mia, New Room Interior sa...

Så stilig det ble!! :-) God lørdagskveld til deg og dine! Klem

Livet i Fattighuset sa...

Hobbyvimsa, jeg lagde først hull i bunnen, før jeg hulet ut gresskaret :-)

Marie

Mariann sa...

Mener å huske at www.vaffelhjerte.com hadde noen interessante oppskrifter med gresskar i fjor.

Lykta ble forresten kjempefin. Og jeg har laget dørkrans etter blåbær-og-tyttebær-lyng-oppskriften din, ble veldig bra!

Anonym sa...

Can I simply just say what a comfort to find
an individual who truly knows what they are talking about on the internet.

You definitely realize how to bring an issue to light and make it important.
More people ought to read this and understand this side
of the story. I can't believe you're not more popular because you
most certainly possess the gift.

My weblog mlm traffic formula ()