tirsdag 11. desember 2012

Skoleantikviteter på kjøkkenet


I helgen var jeg på auksjon på min gamle barneskole. Skolen heter Gausetangen, ligger midt i Holmestrand sentrum, og var bortimot verdens beste :-) Begge mine foreldre gikk på den skolen, og hadde det ikke vært for den lille haken at skolen ble lagt ned for halvannet år siden, skulle datteren min begynt der neste høst. Uansett var det i helgen klart for auksjon. En mengde historisk undervisningsmateriell skulle under hammeren, og folk hadde møtt opp i hopetall! Gamle kart, fysikkinstrumenter, bøker, leker og undervisningsplansjer fra alle fag skulle ut til folket. Og for oss som har lært både A og B og 2 + 2 i disse klasserommene, var det en fin dag. Alle pengene gikk til elevene ved Ekeberg skole, der alle de tidligere elevene ved Gausetangen går nå.


Jeg klarte ikke helt å begrense meg, og endte opp med hele ti plansjer. Disse to er svenske og viser "köksväxter", eller vekster fra kjøkkenhagen. Tegningene er fargerike og lekre og hele kjøkkenet endret karakter når disse kom opp søndag kveld. Planen er å få malt slagbenken grønn, og sammen med plansjene vil vi kanskje få følelsen av å sitte i hagen også når vi sitter inne på kjøkkenet?


Resten av plansjeskatten må jeg nesten vise fram en annen dag. Det var mange flotte, men en av de vakreste var en plansje med meisefugler. Det er jeg jo ekstra glad i, så den venter på en skikkelig hedersplass. Spørsmålet er om jeg skal ramme den inn eller ikke. Hmm... tenke, tenke!


Det virker trygt og godt at "lärerinnan vid fackskolan för huslig ekonomi i Uppsale Gertrud Carlberg" har hatt siste order da Karlson og Richter lagde denne en gang tidlig på 1900-tallet :-)

Ha en virkelig god dag, alle sammen!

Marie

17 kommentarer:

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Kjempekoselig med de gamle skole plansjene. Søren , jeg visste ikke om at det skulle være auksjon og marked der før etter det hadde vært det. Ha en fin kveld !

berit sa...

Så flotte plansjer du fikk tak i.
Tenker mange ganger på alle de flotte gjenstandene som var på skolen den gang jeg gikk der, på 60-tallet. Lurer på hvor de endte opp.
Moro at det holdes auksjoner når skolen blir lagt ned. Da kan jo tingene få en gjenbruksverdi.

Huset i Lunden sa...

Så fine disse ble på kjøkkenveggen din; passet veldig godt inn!
Ekstra koselig siden de kommer fra din gamle skole.
Ha en fin kveld :o)

Mona

LIVS LYST sa...

Du rakk det!! Det stresset var det nok verdt ja ;O)

Gunnhild sa...

disse var virkelig flotte!!
og jeg gleder meg til å se meisebildene :)
er som deg, veldig glad i meiser..og har samme tapet fra borge, bare i lilla.
men fuglekasser har jeg ikke laget, kjempefine!

Brocante sa...

Heldige du som fikk tak i disse! Jeg elsker skoleplakater! Dine hadde jo fantastiske farger også!

Liv Myredal sa...

Veldig fint med disse plansjene på veggen. Det er så flott å se at det er mulig å gjenbruke nesten hva det skulle være. En grønn benk foran vil nok gjøre susen.

Anonym sa...

Så fint det ble 😀

InstatreffNorge sa...

Ååå heldige deg!
De er såå fine:)

God Lucia dag:)

Klem Lise

Claudia sa...

Fin idee! Veldig bra og koselig!
ha en fin uke,

Claudia fra Tyskland

Toril A sa...

Flotte plansjer, og du har jo absolutt huset for dem!

Anonym sa...

Kan helt klart anbefale å ramme inn. Jeg har en på kjøkkenveggen min med ramme. Det gjør seg fint. og holder seg fin lenger.

Berit

Anonym sa...

Så gøy å se! Jeg har akkuratt like skoleplansjer hjemme, nesten 30 stykker :) har aldri sett noen andre ha like, men jammen mei så har selveste Fattighuset nå også disse flotte "bildene"!

siri ore elle sa...

Så flott plansjer!! Har noen selv også som jeg er så glad i!!
Ha en fin dag!!
Siri

siri ore elle sa...

Så flott plansjer!! Har noen selv også som jeg er så glad i!!
Ha en fin dag!!
Siri

anosh sa...

شركة شراء اثاث مستعمل بالرياض
بيع اثاث مستعمل بالرياض
شراء اثاث مستعمل بالرياض
شراء اثاث مستعمل الرياض
اثاث مستعمل بالرياض
اثاث مستعمل
شراء اثاث مستعمل
شراء الاثاث المستعمل بالرياض
شراء اثاث مستعمل شمال الرياض
شركات شراء الاثاث المستعمل بالرياض
ارقام شراء الاثاث المستعمل بالرياض
محلات شراء الاثاث المستعمل بالرياض
حقين شراء الاثاث المستعمل بالرياض

إذا كنت تريد شراء أثاث جديد وفي غاية الروعة وترغب في التخلص بشكل نهائي من اثاثك القديم فمعنا لديك افضل الفرص للحصول علي اثاث جديد في غاية الجمال والزوق الرفيع فعندما تقوم بالبيع عندما تكون حلة الاثاث جيدة يكون السعر ال>ي تتقاضاه مجزي مقابل تلك الاثاث القديم وكل هذا سيعطيك الفرصة لشراء اثاث اخر مع دفع الفرق البسيط وعدم التكلفة الباهظة فأنك ستجد كل هذا لدي شركة شراء الاثاث المستعمل بالرياض فقط فنحن نتميز بالصدارة لاننا نقوم بالشراء بأسعار ترضي عملائنا وتتناسب مع اثاثك الذي ترغب في التخلص بشكل نهائي منه وبيعه حيث أن شركة المستقبل المتميزة لديها العديد من الامكانيات مثل:
• أقوى وامهر فريق عمل متخصص في نقل العفش وحملة لتدريبهم علي اعلي مستوي من المهارة والتقنية الفنية للحفاظ علي كل قطعة اثاث .
• لدينا ايضا افضل الاسعار التنافسية والمناسبة للغاية والتي لا توجد لها مثيل بين شركات شراء الاثاث المستعمل .
• نتميز ايضا بتواجد كبري السسارات المجهزة علي اعلي المستويات للحفاظ علي عفشك من اي ضرر او تلف يمكن ان يلحق به.
• كما اننا نقوم بتغليف كل قطعة اثاث يرغب العميل في بيعها للحفاظ علي سلامته وعدم التعرض لاي تلفيات .

yanmaneee sa...

vapormax
golden goose outlet
nike air max 97
golden goose
curry shoes
yeezy boost 350
yeezy shoes
adidas yeezy
balenciaga shoes
yeezy boost 350