torsdag 16. september 2010

Vårblomstringen er sikret

Etter barne-tv i går kveld ruslet vi ut i hagen for å rydde i kjøkkenhagen. Det er høst i lufta og klart for å sette ned blomsterløk. Hvis vi har klart å gjøre det riktig, kommer det til å blomstre frodig i Fattighus-hagen til våren. Lillemor hadde med både dukkevogn og knallrød trillebår, og hadde som uttalt mål: "Å bli møkkete". Spade, jordsekker og løk fra i fjor kom godt med.

Alle perleblomstene og minipåskeliljene fra i vår har visnet og tørket i uthuset. I tillegg har vi kjøpt en pakke tulipaner og to pakker lille allium. Siden vi ikke egentlig har så mange bed, har vi valgt å sette all løken i staudebedene i kjøkkenhagen. Blå, gule, blekgule og lilla blomster er ventet i mai eller juni.


Ny løk

Gammel løk


Et år da jeg gikk på ungdomskolen skulle jeg bidra litt i heimen. Jobben min var å sette ned løk i mammas lekre hage. Hver vår hadde vi verdens flotteste hage, det blomstret i krokus, i tulipaner og andre løkplanter. Denne våren kom det ingenting. Enten hadde det vært for kaldt, eller så hadde jeg rett og slett ikke satt løken dypt nok i jorda. Frykten for at dette skal skje igjen er selvsagt til å ta og føle på, men vi krysser fingrene!! Tvi, tvi :-)


Her er perleblomstene (som er med i headeren på bloggen) på vei ned i jorda igjen. De skal bare overvintre litt først, så stikker de sikkert opp av jorda igjen med blå permanent og sylslank grønn kjole. Jeg er spent på hvor godt de kommer til å trives sammen med staudene.


Lillemor fikser litt på blomsterløken. Ny lærdom: Gresset på løken ned. Og nei, den kan ikke skrelles først ...
Ja, ja. Vi får se hva som skjer når bare våren kommer. Vi krysser fingrene - nok en gang:-)
Marie




4 kommentarer:

Jennys fire vegger sa...

For en herlig, liten pike. =) Blir spennende å se vårinnleggene dine nå. =)

Mvh Jenny

Jannicke sa...

Så flink dere er da.Kjempesøt jente du har! Deilig å gjøre slike ting når været er så bra som det er nå:)
Ha en fin torsdag!

Christine C sa...

Hjelpe meg, synes det bare er en liten stund siden jeg satte løk i bakken, og nå er det altså tid igjen. Månedene bare flyr avgårde :-) Så flinke dere har vært - herlige bilder!

Kaylovesvintage sa...

we just got some bulbs yesterday
but we still have to plant them