onsdag 16. september 2009

Arkeologisk utgraving

I bakgrunnen: Hagens første hortensia

For å få satt sommerens krukkevekster ut i hagen (så de ikke skal fryse ihjel i vinter) måtte jeg til med spiss spade og spett. Den såkalte lettstelte hagen ser ut til å være fyllt til randen av stein i alle farger, fasonger og størrelser. Svetten siler bare det er snakk om et minihull til en ganske småvokst hortensia. Men, planene er store og klare - og ett sted må denne hagedrømmen begynne. Sammen med tonnevis av stein, dukker det også opp små gjenstander.

Dagens fangst:
Gammel takstein, porselensstrømdeler,
en sommerfuglvinge, en halv klesklype i plast, to ølkorker,
et brett til piller (tomt, selvsagt), en liten flakong
og en knust flaske (kanskje Jägermeister??)

En liten trekantet flaske (ruglet på en side), et par porselensdeler fra et gammelt strømsystem, en halv klesklype, to Frydelund ølkorker i ferd med å ruste opp og flere knuste glassdeler kom til syne da jeg gravde litt i går kveld. Dessuten fant jeg noen gatestein i ulike størrelser som lå langt under torva i en rett rekke. Et bed, vil jeg tro. Spennende for meg som er journalist. Ikke så spennende for gubben som er arkeolog :-) Og siden jeg er gift med en arkeolog vet jeg at t-skje-graving nå offisielt er er myte. Det er visst mer inn med gravemaskin nå for tiden. Det er ikke et reellt alternativ i minihagen vår, så spaden får gjøre nytten sin. Det er visst forøvrig også et nyttig og godkjent verktøy for hard core-arkeologene.


Da er takløken fra hytta stilt ut sammen med pyntegresskar.
Dette har selvsagt ingenting med den arkeologiske utgravingen å gjøre,
men jeg ble så deprimert av alle de grå fargene på de to foregående bildene, og tenkte jeg skulle live opp litt :-)