onsdag 21. oktober 2009

Ting du ikke vil bruke penger på



I dag kom skattelistene. På merkelig vis minner det meg om at det er mange som har mye penger der ute. Og så er det oss vanlige - som har litt mindre penger enn mange av de andre. Og selvsagt er det de som overhodet ikke har en eneste krone. Det er jo til å grine av - men det er en annen historie. Denne historien handler om alt jeg ikke har lyst til å bruke penger på. Som foreksempel en splitter ny grøft i gata. En ti meter lang grøft har jo ingen egentlig bruk for. Ikke er det noe lekkert å se på. Ikke er det særlig praktisk med tanke på syklister i full fart ned kirkebakken heller.




Men nå var det nå engang sånn at vi trengte den grøfta for å få lagt mer strøm til huset. Merkelig nok har ingen tenkt på at vanlige folk en gang skulle få tv, mac, stereo, kjøleskap, komfyr, vannkoker, strykejern, belysning, oppvarming, vaskemaskin, rettetang, hårføner eller brødbakemaskin. Derfor opplever vi stadig at sikringen går hvis vi skulle finne på å støvsuge ørlite grann. Dessuten får vi ikke godkjent sluttattest på huset uten mer strøm.

Dermed var vi nødt til å leie en asfaltskjærer. Leie en elektriker. Kjøpe en feit kabel. Og ATTPÅTIL asfaltere grøfta når jobben er gjort. Vi får sette moroa på kompetansebyggingskontoen. Tenk alt vi lærer oss. Om regler og forskrifter (hurramorro!!), om powertools, om gravemeldinger, om kabelpåvisning og om varsling og sikring av fotgjengere.

Jeg gleder meg til neste år. Når alt er ferdig gravd, malt (ferdig og ferdig), snekret, pusset, sparklet og sådd. Men enn så lenge kaver vi rundt her i kunnskapens vugge. Dyrt og deilig!

5 kommentarer:

Lykkeliten sa...

Huff da!
Skjønner godt at dette ikke er noe du har lyst til å bruke penger på å, men det blir så bra etterpå!

Ønsker deg en god onsdagskveld!

Brocante sa...

Ja - det er mye en ikke har lyst til å bruke penger på. Jeg fikk baksmell på skatten - DET er sure penger det!

Bless by Tone sa...

skjønner frustrasjonen - jeg har også en sånn ting jeg ikke har lyst til å bruke penger på - bilen har vært på verksted i ei uke, så nå sykler jeg og småenglene overalt...

Bless by Tone sa...

skjønner frustrasjonen - jeg har også en sånn ting jeg ikke har lyst til å bruke penger på - bilen har vært på verksted i ei uke, så nå sykler jeg og småenglene overalt...

Mia sa...

måste vara skönt att tänka på att det alltid finns mer kunnskap man inte visste man saknade och att pengarna i varjefall inte blir liggande på kistbotten och samlar damm ;) Nej, stå på, en dag är det färdigt. Herregud så mycket oförberett huset verkar bjuda på, och då inte bara huset föredetta katter !!