søndag 15. august 2010

Kantareller!

Små forskere
Tjolahopp, tjolahei! Soppsesongen er i gang her i Vestfold. Da tar vi selvsagt en pause i alt annet som står på planen for å lete etter gull i skogen. Før helgen toget vi ut i det grønne med kamera, kniv og en boks til herlighetene. Strengt tatt burde vi vel hatt en kurv. Men det får bli et prosjekt i høst - kjøp brukt kurv til å dra på sopptur med. På stien inn til de faste (og superhemmelige) soppstedene, lærte Lillemor alt om syre og andre spiselige blader av sine to eldre venninner Martine og Emilie. Det var suuuurt!!

Skogens gull
Det fine med kantarell og piggsopp, er at de ofte dukker på på samme sted hvert år. Kantarellen kommer tidligere enn piggsoppen, og er langt mer eksklusiv. Piggsoppen vi fant var derfor ganske små, men vi jukset og tok den med likevel. Noe lot vi stå, slik at vi kan finne mer senere i høst. Heldigvis fikk vi nok til det vi skulle lage (mer om det i morgen), men finner du bare noen få kantareller, kan du steke dem sammen med sjampinjonger fra butikken. Kantarellsmaken er så sterk, at også kjøpesoppen smaker skog og høst. Anbefaler meierismør, maldonsalt og godt med pepper på. Hvis du bare skal steke til brødskiva, kan du hive med litt hakket løk i panna.


Pip-pip
I skogen fant vi ikke bare sopp. Det var fortsatt masse vilbringebær, litt blåbær, flott, grønn mose og en pinne med en fugl på. Det var de store jentene som så fuglen som satt på en grein, og vi rakk å forevige den før den råtnet fullstendig bort. Den synger nok på siste verset, men hører du godt etter, kvitrer den nok fram til snøen kommer :-)


Martine, Emilie og Maren
Skogturen var av det korte slaget. I meter snakker vi sikkert om under 300. Men på sopptur rusler vi på kryss og på tvers. Dermed er det mye å se, ta på og snakke om. Skogen var full av andre soppslag også. Skrubb og kremle er vi sikre på at vi så, men foreløpig plukker vi bare kantareller og piggsopp. Det er så dumt å plukke noe vi ikke er hundre prosent sikre på at kan spises, eller smaker godt.

Ren luksus
Kvelden gikk med til rensing av soppen. Med en kniv i skogen tar vi bort mesteparten av bøsset, men det sniker seg alltid med litt jord, minikvist og mose. Kantarellene stekte vi sammen med finhakket sqash og løkringer fra hagen. Hva det endte opp som, kan du lese i morgen.
Ha en fin søndag! Tid til en sopptur, kanskje?
Marie

6 kommentarer:

Arneberg sa...

Mmmmmmm,dette så deilig ut,tror til og med at jeg kan kjenne smaken også;-)Jeg liker sopp kjempegodt men er ikke like flink til å plukke de...!Er livredd for å ta med meg noe som er giftig!!Tror jeg burde få med meg en dreven sopplukker for jeg hører det er mye sopp i høst...:-)Nå er jeg spent på hva du har tryllet frem av den...Ha en flott søndag!Hilsen Arneberg

Tulip sa...

Hmm...skogens gull har du funnet.
Jeg har foreløpig ikke turt å plukke sopp på egen hånd, for er livredd for å plukke giftige arter... (Ser det er flere med meg!)Men det er vel soppkontroll i byen hver høst, så da burde det jo gå greit?

Bente sa...

Herlig skogstur og i år er det mye kantareller. Og så morsom den pinnen er med fuglen på.

Bente

Fossestua sa...

Kjempeartig den "fuglen"!
Her har vi ikke vært på soppjakt, men på groblad-jakt :) Ble så inspirert av innlegget ditt om småfuglene :)
Klem fra Lise

DJ Kiddo sa...

Tror jeg må ta meg en tur til Smartvalley, soppens Mekka....

Huldra sa...

Det så ut som en herlig tur, med øye for både sopp og annet. Det er det som er så godt med å gå i skogen- at man "ser" så mye. Bruke god tid, snuse, smake og se. :)

Optimistiske meg tok med en soppbok, kurv, kniv og hunden opp i skogen her for to år siden, og trodde jeg kom til å skjønne meg på hva som kunne spises og ikke. Samlet sammen mye rart i en kurv, og gikk gjennom de med argusøyne på kjøkkenbenken med hjelp av pc`n. Siden jeg hadde blandet stort turde jeg ikke spise noe (selv om jeg faktisk fant noen spiselige), men det var ihvertfall et spennende og interessant prosjekt. Har så lyst til å lære! Sopp er jo så godt. :)

Hmm.. Man kan vel ikke ta feil av kantareller, så kanskje jeg skulle prøvd meg en tur igjen?