torsdag 19. april 2012

100 år gamle vakre sting


For noen år tilbake var jeg så heldig å få en del tekstiler av en tidligere håndarbeidslærer. De vakre håndarbeidene var laget av kvinnene i hennes familie tidlig på 1900-tallet. Tekstilene har blitt liggende i en kiste her hos oss, bortsett fra en nattkjole med tilhørende mamelukker som har hengt oppe til pynt på gjesterommet de siste to årene. Ta en kikk på kjolen her.


Her om dagen dukket også et nytt tøystykke opp av kista. En slags vakkert utsmykket "lomme", med hullsøm og andre nydelige sting. Min svigermor kunne fortelle meg at dette var en pose til å legge nattøyet i om dagen. Tenk at vi har fått noe så vakkert og så praktisk i gave. Foreløpig er pysjbeholderen fyllt med en pute, og jammen ser det ikke bra ut :-)


Trekket har til og med luftehull i form av netting i midten av de broderte blomstene. Lurer fælt på om luftelukene var tenkt å ha en funksjon, eller om de bare er dekorative? Hvis noen vet noe om dette, spytt ut!


Den fine pysjputa inspirerte meg til å fikse mer på soverommet. Rommet er ferdig restaurert, men har stått litt på halv tolv. Før jul fikk vi endelig på plass garderobeskap og rett etter nyttår kom leselampene opp på veggen. Fortsatt mangler det noen bilder på veggene, men det er i hvert fall trivelig i vinduskarmen. Apropos garderobeskap - oppbevaring er jammen et nøkkelord om dagen. Men det får bli et helt eget blogginnlegg.


Ha en super dag :-) Her skinner endelig sola etter et par uker med miserabelt regn. Vi får komme oss utenfor husets fire vegger for litt frisk luft.

Marie

8 kommentarer:

Anonym sa...

Utrolig flott rom, også så morro med slike "skatter" :)

Maris Gyngestol sa...

Kjempe fint soverom! Og den pysjbeholderen var jo sååå lekker! (De luftehullene var sikkert for å lufte ut fuktighet og fiselukt..:))
Den gjorde seg absolutt som pute!

Ønsker dere en fortsatt fin torsdag, og snart helg!
-Mari

Unknown sa...

Herlig med sånne gamle skatter!
Luftehull ja, kanskje for å senke temperaturen raskt, pga midd?
Eller kanskje de hadde duftepuser inni der og, men uten luftehull ville det blitt "too much"? NEi jeg vet ikke jeg, men fint iallefall! :)

Vibeke fra Bengtgarden sa...

Jeg kan ikke fortelle deg noe fornuftig ang. disse luftehullene, jeg Marie. Men artig med slikt det er det, du er så flink til å la slike ting komme til sin rett.

Håper alt er bra med dere alle, nyt våren sammen med dine kjære <3

Toril A sa...

Nydelig nattøypose! Jeg har en lignende pose etter bestemor, fra slutten av 18oo-tallet. Jeg har doruller i den på gjestedoet, men har lurt på hva den egentlig var ment å inneholde.Nå tror jeg at jeg har svaret.Når det gjelder "luftehullene",så er det vel helst bare pynt.Jeg klarer ikke ut fra bildene å se om det er tyllbroderi, hedebosøm eller teneriffasøm i tillegg til engelskbroderi, men vakkert er det.Ikke mange som bruker tiden sin på slikt i Norge i dag.Godt skattene havnet hos noen som vet å ta vare på dem!

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
For en nydelig brodert pose! Tenkt alt det arbeidet de la ned i noen slikt! Jeg fant noe liknende på loppemarket nylig - trodde det var et pustevar - men det viste seg å være en slik pose med masse Hardangersøm og monogram! Den skal få henge på badet etter hvert!

Ønsker dere en fin søndag!

Klem Cathrine :-)

Cathrines Kreative Hjørne sa...

Hei!
For en nydelig brodert pose! Tenkt alt det arbeidet de la ned i noen slikt! Jeg fant noe liknende på loppemarket nylig - trodde det var et pustevar - men det viste seg å være en slik pose med masse Hardangersøm og monogram! Den skal få henge på badet etter hvert!

Ønsker dere en fin søndag!

Klem Cathrine :-)

Anonym sa...

What's up, its pleasant piece of writing on the
topic of media print, we all be familiar with media is a wonderful source
of facts.

Look into my blog post: Re Roof Miami Dade