torsdag 18. november 2010

Nattkjole til begjær!

Den overskriften ble kanskje litt hetere enn det dette innlegget kommer til å bli. Men jeg har dekning for det, altså! For fem år siden fikk jeg en gave av de helt sjeldne. Gunvor Grette, som tidligere var håndarbeidslærer på ungdomsskolen der jeg gikk, kom bort til meg i byen en dag. Hun hadde noen tekstiler hun trodde ville passe godt i Fattighuset, når det en dag skulle stå ferdig restaurert.

To hjemmevevde håndklær i bomull og lin - det ene med monogram, lå i en pose. De to tøystykkene var en del av brudeutstyret til moren hennes, laget i 1920-årene. I tillegg lå det en liten skatt i posen: Et nattsett bestående av en nattkjole og en lem-bukse (mamelukk) i tettvevd bomull.

Nattkjolen og den tilhørende buksa har vakre broderier i hvitt på hvitt - litt av et håndverk! Jeg blir så imponert over de små hullene med jevne, broderte kanter. Et blomstermønster trer fram i det hvite. Settet er sydd av Gunvors gudmor Syster Glende Falk, hustru av justerdirektør Falk i Oslo. De to var barnløse og bodde i Bogstadveien, og hun sydde mange vakre ting.

To stofftrukkede knapper lukker kjolen på skuldrene. Også knapphullet er forseggjort og pent. I går kveld fant jeg kjolen i en kiste, der den har ligget og ventet på at gjesterommet skulle bli ferdig. I artikkelen i BoligPluss hengte stylisten opp en av kjolene mine til pynt. Det var da jeg kom på at denne nattkjolen egentlig var tiltenkt plass akkurat der.

Hm ... Så heldige vi er, som får lov til å overta dette vakre håndarbeidet. Vi skal ta godt vare på det, for akkurat nå ser det ut som om det alltid har vært her i huset :-)

Ha en fin torsdag!

Marie

15 kommentarer:

BenteOO sa...

Måten du beskriv gåva i bilde og tekst - viser at gjevaren visste at gåva kom til ein god heim!

trompetmor sa...

åhhhh...tenk på hvilken tanker som spant seg i hodet på den som satt å broderte dette..håp kanskje? Et helt nydelig stykke håndarbeid..så heldig du er som har fått lov til å ta vare på dette:) og så passer det veldig godt hos dere også da:)

LIVS LYST sa...

Så fantastisk gøy da. Og for en tillit. Der ga hun "arven" sin til deg og Fattighuset. Så gøy!

Marie; det hadde vært kjempe koselig om du/dere kom til Seljord på Jolemarknad og stakk innom meg i stallen der ;O) Ja, gjør det da!

Dessuten satt jeg og "en heim blir til"-frua og pratet her om dagen (hun er min venninne) - og vi fikk så lyst å ta en tur bort til deg og Fattighuset en dag! Er du åpen for det eller?

;O) Liv

Livet i Fattighuset sa...

Kjære Liv, klart dere skal komme på besøk! Det hadde vært superduperhyggelig! Vi har satt av neste søndag til Telemarkstur, så da kan vi prates da :-)

Ååå, nå ble jeg glad!

Marie

LIVS LYST sa...

Så bra! Men da prates vi på søndag vi da. Det blir gøy! Juhuuu!

Ha en fin dag!
Liv ;O)

Ellemeller sa...

Dån, so vakkert!!
Jammen har du vore heldig:)

Bente sa...

Hei - så vakkert - og så fin historie:) Flott artikkel/bilder i BoligPluss også:)

Ha en fin torsdag - hilsen fra Bente.

Tulip sa...

Ja denne kom definitivt til sin rett hjemme i fattighuset:)
Nydelig håndarbeid. Så heldig du er dom har fått kjolen!

Hulda sa...

Utrolig nydelig nattkjole! Og for et arbeid som ligger bak. Du var heldig som fikk denne. Passet perfekt på døra. Et godt bilde. :) Jeg har en gammel bluse jeg har hengende slik.

ingjerd sa...

Heldige du!!!! Vel vi andre får lete med lykt og lupe i diverse bruktbutikker....før jul i fjor fant jeg en del herligheter i en bruktbutikk i Drøbak....og bare gleder meg til jeg skal ditt igjen..

Anonym sa...

Helt nydelig! Og vet du jeg har en slik vakkert laget underkjole med engelskbroderi og et par klaffebukser etter min bestemor.Hun vevde først tøyet, og broderiene ble utført i senga om natta i den lyse årstiden. Bestemor fortalte at faren tillot henne ikke å sitte med slikt unyttig arbeid om dagen. Her nord var forresten nattkjolene langermete. Med hilsen Toril A.

Blomsterpiken sa...

Du må ha gjort inntrykk på læreren som gav deg disse vakre gavene!

Moccamamma sa...

For en nydelig kjole! Så forseggjort, og det for å være under annet tøy.

Kjolen bringer tankene til Lindgrens verden, synes jeg, sånn rett inn i huset bak stakitt med fløteskvetter :)

Fargen på veggen og døra, gulvet, kjolen og hesten - så vakkert sammen!

Koste meg forresten med bildene i Bolig Pluss forrige kvelden :) Du har virkelig fått det fint til!

Hilsen Moccamamma :)

Bente sa...

En slik gave... heldige deg. Så vakkert brodert med kjærlig hånd. Hva de kunne....


Bente

Nordisk gammelt sa...

Hvor er der passet godt på den fine natkjole, fine detaljer