mandag 2. februar 2009

Inspirasjonskveld med Sprossa


I kveld tok jeg turen til det gamle kommunehuset i Sande. Bygningsverns-legenden Else "Sprossa" Rønnevig var invitert av Bygdekvinnelaget, Landbrukslaget og Historielaget. Sammen med vår gode venn Martin og hans mor Målfrid, fikk jeg med meg 90 minutter med lysbilder av Sprossas kamp mot moderniseringens monster. Vi koste oss veldig, og jeg gleder meg enda mer til å brette opp ermene for å male noen flere strøk i den gamle kåken. Det nærmer seg innflytting i en fasans fart. Skikkelig skummelt. I morgen hentes de nye glassene til de gamle dørene. Og når det er gjort er det jammen ikke lenge til fasaden får et helt nytt liv. På bildet signerer Sprossa Martins nyinnkjøpte bok om bakerovner. "Kjekt å ha når vi om 20 år skal få bakerovnen tilbake i bryggerhuset på Traet", som gutten sa.

Ingen kommentarer: