onsdag 9. desember 2009

100 år gamle julekort

- Har du allerede fått julekort?
Det var faren min som fikk spørsmålet her en dag. På bordet lå et kort datert 22.12.09. Den observante leser har nok fått med seg at det går fort mot jul; men den 22. desember har heldigvis ikke vært ennå.


Julekortet ble sendt i 1909 og kan feire 100 år i år. Den heldige mottaker av det fantastisk flotte nissekortet var min inngifte onkel Kjells onkel Alf (avansert ...). Alf Tollerød bodde på Gullhaug i Botne, og kunne lese følgende ord rett oppunder jul i 1909:


"Min inderligste tak bringer jeg dig for alt godt i aaret som gik.
Hyggelig jul og lykke til i det kommende aar.

Din H. F......"

Jeg trenger litt hjelp til å tyde avsenderen. Noen som kan lese håndskriften? Klikk på bildet, så blir det større :-)


Det neste kortet i bunken vi fikk i førjulsgave, var et julekort til min oldemor og tidligere fattighusbestyrerinne Hanna Olaussen. Kortet er poststemplet 21.12.48, og er dermed betraktlig yngre enn Tollerød-kortet. Adressen er "Gamlehjemmet", Holmestrand. Hanna er med i bloggens header, som nummer to fra venstre.


Dette lille kortet - med snødekt gran og gylne bjeller, er sendt året etter. Også denne gangen er det Fru Olaussen på Holmestrand gamlehjem som er mottaker.

Samme år, altså 1949 sendte en dame som het Kristine Bjørnstad dette kortet. Bak på den nydelige tegningen av to små barn i en slede står det:
"En rigtig god jul og et godt nyttår ønskes dere. Håper det står bra til. Igår hilste jeg på Hans Otto. Han er kjek og snild. Hjertelig hilsen Kristine Bjørnstad"
.
Hyggelig fyr, visstnok, denne Hans Otto. Lurer på hvem han var ...

Det kirkelige budskapet har også fått plass i bunken gamle kort. Dette viser en stjerneklar julenatt. Kortet er sendt i 1947 - denne gangen til mine oldeforeldres gamle adresse: Kirkegaten 10, og denne gangen til både herr og fru K. Olaussen.

Det er merkelig med slike gamle livstegn. Til og fra mennesker som ikke finnes lenger. Jeg prøver å se for meg hvordan de levde. Hva de hadde på seg da de fikk en slik julehilsen, hvordan de viste fram de vakre kortene - sto de stilt ut så alle kunne se? Hang de på juletreet? Lå de i en skuff?

Jeg skal henge dem opp lille julaften. Kanskje på ei lita bresk, litt unna direkte sollys fra vinduene. Vi kan jo ikke risikere at de blekner.

Ha en fortsatt fin uke, nå nærmer det seg jul!

Hilsen Marie

13 kommentarer:

Anne-Lise sa...

Hei Marie
Jeg tror at det står: Din H. Øvrebø
som avsender på det øverste julekortet ditt. Så koselig med de riktig gamle julekortene. Ha ei fin førjulstid....

Brocante sa...

Så herlige kort - enig i at dette blir kjempefin julepynt!

AnnaJohanna sa...

For en flott og spennende blogg du har!! Så koselig med så gamle julekort, tenk 100år!! Legger oss som følger av bloggen vist det er greit.

Ønsker deg en forsatt fin onsdag!

Tulip sa...

Koselig med gamle kort.Jeg er ikke god til å tyde sånn håndskrift.

Ja disse korta må du ta godt vare på:)

Torunn sa...

Så utrolig koselig!!

Klem

HønePøne sa...

Så fine kort! Og så kjekt å være eier av dem!
Madeleine.
ps. jeg dristet meg til å blogge om ølkalenderen i dag;)

Arneberg sa...

Det er så koselig med gamle kort.De har flotte motiver:-)Kransen din var kjempefin.Det er noe eget med det som er selvlaget!!Takk for mye fin inspirasjon;-DHa en fin helg,hilsen Mona

Vibeke / Mammas Hus sa...

Koselige kort :)

Jeg bruker "gamle" pakkelapper i år. Farmor hamstret på Irma 1000... 10 lapper for 1,20. Vi har lapper for flere år fremover. I år har jeg ikke kjøpt en eneste lapp, og jeg er ikke halvveis i bunken engang. *ler* Men det er moro da, en helt annen stil enn de du får kjøpt i dag!

Liv Ofsdal sa...

Dette er virkelig en skatt Marie! Sånt må helt klart tas godt vare på.
Morsomt å ha!

Unknown sa...

For noen skatter du har her :)

Anonym sa...

var alf tollerød i familen din? tror jeg har soldat boken hans... dato 23.8.1895

Unn2ne sa...

Hei, er denne bloggen nedlagt ? , skulle gjerne hatt kontakt med vedkommende som har skrevet om Alf tollerød

Unn2ne sa...

Hei, er denne bloggen nedlagt ? , skulle gjerne hatt kontakt med vedkommende som har skrevet om Alf tollerød