onsdag 23. juni 2010

Fy, fei for en skam!


Jeg er en skam. Det er helt sant. Jeg er en skam for kvinnestanden, for norske mødre og for arbeidsgiveren min. Jeg roter og roter. Og rydder fryktelig dårlig når jeg først tar meg sammen. Jeg vet jeg har nevnt det i forbifarten før, men nå har det selvsagt toppet seg igjen. Pulten min flyter over av papirer, aviser og lure utklipp jeg snart skal lese. En dag jeg tok en runde på jobben, telte jeg hele fire par sko som var eid av meg - kjekt å ha, for været kan jo endre seg hvert øyeblikk. Da vi hadde sommerfest på jobben sist helg, kunne jeg kle opp hele tre kvinnelige kolleger som hadde på seg for lite (men lekkert) tøy. For på hver av de fire stumtjenerne i redaksjonen hang det ett eller to av mine plagg. Kjekt å ha, men kanskje ikke så bra for inneklimaet? Hjemme flyter det stadig ut, men der blir jeg holdt i tømmene av en mann som blir sliten av rot og av bloggen som stadig krever nye bilder.


Heldigvis er ikke alle som meg. Det finnes folk som blir skikkelig rike og berømte for ordenssansen sin. Ta Martha Stewart som et eksempel. Hus-, hjem- og hagedronningen fra Unaiten er kriminelt god på orden. Hun tjener millioner på millioner av kroner på å komme med gode, rimelige og nyttige tips for hvordan hverdagen lettere skal gå opp. Kjenner jeg TV-bransjen rett har hun selvsagt et arsenal av assistenter som faktisk tenker ut alle de gode ideene, men hva gjør vel det?

(Noen ble litt ivrige i ryddingen ...)

Jeg har spesielt bitt meg merke i Fru Stewarts nettside om rydding. Her presenteres seks ting du må gjøre hver dag for å få et strøkent hjem:

1. Re sengen
(Make the Bed: Tidiness begets tidiness. A crisply made bed makes the whole room seem more orderly, which makes it less likely that you'll let other things - such as clothes and papers - pile up around it)

2. Få orden på småtteriet
(Manage Clutter:
Whenever you leave a room, take a quick look around for anything that isn't where it should be. Pick it up and put it where it belongs. Insist that everyone in the household do the same)

3. Sorter posten
(Sort the Mail:
Take a few minutes to open, read, and sort mail as soon as you bring it inside. Keep a trash bin near your sorting area for junk mail. Drop other mail into one of four in-boxes: personal correspondence, bills, catalogs, and filing)

4. Rydd mens du lager mat
(Clean as You Cook:
Instead of filling the sink with pots and dishes, wash them or put them in the dishwasher as you prepare a meal)

5. Tørk søl mens det er vått
(Wipe Up Spills While They're Fresh:
Whether it's tomato sauce on the cooktop or makeup on the bathroom counter, almost anything is faster and easier to remove if you attend to it immediately)

6. Kost kjøkkengulvet
(Sweep the Kitchen Floor:
Every evening once you've finished washing up after dinner, sweep the floor. This will keep tough-to-clean dirt and grime from building up, which will make the weekly mopping much quicker)

Høres det ikke enkelt ut? Lett som en plett, på en måte! Det er bare at seks ting er litt mye å huske på. Kanskje det hadde vært en ide å sette melodi til huskelista? Jeg kunne jo bedt Margrethe Munthe skrive en låt. Jeg vedder på at hun hadde en slik sang hjemme. Hun lagde den nok etter at hun var ferdig med den andre du vet; "Nei, nei gutt - dette må bli slutt!".

Lykke til!

Marie

13 kommentarer:

Småbyliv sa...

Hehe, Martha Stewart... Skal tro hvor mye av dette hun gjør helt selv på egenhånd?

Småenglenes verksted sa...

Kan også anbefale www.flylady.com - jeg er akkurat som deg (eller verre)

Anken sa...

Hihi, Martha har sikkert folk som ordner for seg.
Selv går jeg ikke av veien for å bomme på skittentøyskurven så sokkene mine blir hengende på kanten en ukes tid....

Lineca sa...

Så deilig å lese det er flere enn meg som er en elendig husmor. Ting og tang hoper seg opp på bordene, og klesvasken ligger i en stor haug og venter på å bli lagt sammen og lagt på plass, og det er bare fornavnet på det rotet jeg kan prestere å få til. Gode råd det der men ikke så lett å følge.

Liv Nora sa...

Tror den norske husmorstanden er en nedadgående rase.... Og dessuten er det farlig å rydde for mye, en kan jo rydde hyggen ut av huset !! Litt rot tror jeg bare er sunt for sjelen (eller er det min egen lille livsløgn ?!)...

JIF-blogg sa...

To triks jeg har lært av Fredrik:
1) Rør aldri noe uten å gjøre noe med det (helst kast det). Gjelder også e-post ;-)
2) Hiv alt du ikke har bruk for

Et triks jeg har lært av Kenneth:
Kjør på dynga en gang i uka.

Anonym sa...

Ja ja, trodde først det sto kjør på dyna en dag i uka, og lurte på hvordan det skulle hjelpe for å holde orden. En flat dyne tar jo mindre plass da!

Jeg tar forresten en sånn hylle,
kona på Dunkebekk!

Nanne sa...

Herlig! sist jeg ryddet skapene på badet fant jeg 5 deodoranter. Slik oversikt hjelper til å holde forbruket nede. Men Martha Stewart er nok langt unna mitt hjem.

Maria sa...

Hun har irriterende rett. Selv har jeg investert i den tåpelige boken "Hvordan få gjort ALT og likevel få tid til deg selv". Sikkert lett når du bare har to pudler å passe på, og ikke en unge som klatrer opp på kjøkkenbenken og spiser O'boy rett fra boksen mens du prøver å rydde litt i gangen...

Jeg sier som herren i huset: Vi kan rydde når vi blir gamle.

Oddik sa...

Marie, litt vanskelig å be Margrethe Munthe skrive en låt, hun døde død 20. januar 1931.... hva med naboen Odd ?????

Onker'n

Fattigfolket sa...

Småpirk, Onkel :-)

M

Oddik sa...

Ja, helt enig... :-)

Onkr'n

Grethemora sa...

He, he - tror jammen genene har spilt deg et puss :-)