fredag 19. november 2010

Mykt, gammelt og vakkert

I går skrev jeg om en vakker nattkjole i den tetteste vevde bomull. I den samme kisten lå det også et hjemmevevd håndkle, som er så enkelt og vakkert at vi umiddelbart har tatt det i bruk som duk.
De grønne og blå stripene som renner over duken er nydelig vevd til enkelt mønster. Tenk å sitte med dette på 1920-tallet. Tenker Arnhild Korsen som vevde dette som en del av utstyrskisten hun skulle ha med seg inn i ekteskapet, ville blitt forundret hvis hun viste at det skulle havne her. Også som en duk, da :-)

I tillegg har jeg fått et klede som min farmor har brodert. Ranke, blå sting på hvit bunn. En fruktkurv. Det er nesten umulig å se hva som er retta og hva som er vranga. Det er vel trikset det, et triks jeg aldri har fått til.



Da er det helg allerede, dere :-)
Håper alle har en suuuper helg!

Marie

6 kommentarer:

Min Verden sa...

Det er nydelig med disse gamle tingene. Nå har jeg lagt deg til lisen min. Jeg har lest hos deg en periode, men ikke vært så aktiv selv i det siste. Grattis med blader, TV og alt som er. Det er morsomt å lese om alle prosjektene dine - og jeg er ofte stum av beundring :) Kos deg videre. Hanne

Huset i Lunden sa...

Ufattelig flotte ting du har fått, og hos deg kommer de virkelig til sin rett. Det er jo så trist å gjemme bort sånne fine ting. Blir så imponert over hvor flinke de var til å brodere før i tiden. Jeg har et linhåndkle med blå striper, som jeg bruker til duk. Synes det er altfor fint å tørke med ;o)
Ha en fin helg!
Mona

Tulip sa...

Spennende skatter som dukker opp hos deg:)
Koselig!

Fies notiser sa...

Nydelig! Og sånne vakre farger i bildene dine :-) Det luner en frossen sjel på en snørik lørdag formiddag. Takk for titten :-)

Prinsessen paa erten sa...

Fantastisk herlig!!!

Klem.

Anonym sa...

Vakker brodert pyntehåndduk! Hilsen Toril A.