tirsdag 16. november 2010

Hjemmelaget fuglegodt

Her i gården er vi så heldige! Endelig har fuglematingen vår slått til. Vi har kjøttmeis, blåmeis og en hel spurveflokk i hagen. I helgen etablerte vi nok en mateplass, utenfor et vindu i annen etasje. Vinduet ligger slik at vi kan følge med på fuglene fra et annet vindu, og etterhvert kan vi sikkert få tatt noen fine bilder av fuglene.

I helgen "bakte" vi litt vintergodt til fuglene. Lillemor var helt i hundre, og hun rørte sammen sesamfrø, solsikkefrø og lettkokte havregryn i farmors gamle bakebolle. På ovnen smeltet jeg smult, før vi blandet det våte med det tørre. Før vi fylte vaskede yoghurtbegre, blomsterpotter og andre beholdere, stakk vi litt hyssing med en stoooor knute ned i formene.


Dessverre var vi nok litt ivrige med det tørre, så nå serverer vi godsakene med beholderen på :-) Det er mye å lære! Det morsomste med dette, er at Maren lærer hvor viktig det er å tenke på andre. Vi koser oss foran vinduet med fugleboka i fanget. Og lurer på om vi kan klare å utvide til et par nye fuglesorter hvis vi legger ut annen fuglemat også.

Ha en fin kveld! Minner om at du kan følge med på bloggen via Facebook også. Trykk "liker" under Facebook-symbolet i venstre kolonne, så kommer oppdateringene rett inn i nyhetsstrømmen din :-)

Marie

17 kommentarer:

Norrfrids Eija sa...

Tänk hur din dotter kommer att minnas dessa stunder av pysslande med sin mamma, livets små guldkorn! så omtänksamt av er att tänka på pippifåglarna...
Här vågar jag inte sätta ut fågelmat med tanke på våra katter som gärna plågar förutom möss och råttor även småfåglar om de får chansen...
Ha en mysig kväll,
Eija

hobbyvimsa sa...

Heisann!!Ja en lærer mens en lever!!Koslig aktivitet å gjøre sammen med barna dette,og utrolig bra å lære at en må passe på andre:=)Ha en fin kveld!!Klem Linda:)

Mia, New Room Interior sa...

Så gøy med hjemmelaget fuglemat!! Koselig å sitte å følge med på de små! :-) Ha en super kveld! Klem

Blått til lyst sa...

Veldig koselig!
Det er mye fint ved å ha små barn.
Koste meg med reportasjen i Bolig Pluss, det beste i hele bladet. (Jeg finnes ikke det minste Chabby C, og Bolig Pluss og Vakre hjem er som regel ikke mine favoritt-blad)
Har stor sans for måten dere har løst innredningen i Fattighuset på. Enkelt, elegant, koselig og stilig.
En god kveld ønskes fra Liv

Frøken Jægers Hus sa...

Ja så koselig!!! Imponerende og godt å høre at ikke alt er perfekt til enhver tid:) Gleder meg til å få boligpluss i posten!! Ser at det allerede er i hyllene, men har stått imot fristelsen til å snike. Coveret var bar nydelig! Ha en god god kveld!

Klem Helene

Dronning Maud sa...

Så kos da.)

Heidi sa...

Fint prosjekt til glede for små både innenfor og utenfor vinduet!

Astrid sa...

Hei! Jeg har vært følger av bloggen din en stund, men har ikke gitt lyd fra meg før nå, må derfor få si at jeg er utrolig imponert over iver, innsatsvilje og smak hos dere i Fattighuset! Spennende og inspirerende lesning og en veldig fin blogg. Jeg blogget et fuglematinnlegg selv i dag. Utrolig koselig aktivitet med barna! Og så stas å følge med på fuglene som spiser. Vi må igang med ny porsjon i morgen. Voldsomt som de spiser disse småpippene!
God kveld i stua :). Fra persilledamen

Malgorzata Ingstad sa...

Hei, det er veldig hyggelig å lage - jeg har lest oppskriften i KK ifjor og laget flotte kranser som vi hang ut til våre besøkende. Dessverre - alt annet ble spist bortsett fra disse. Kan du skjønne det? Så iår holder vi oss til peanøtter til fugl og solsikkefrø. Ofte slenger jeg andre nøtter og litt mandler i tillegg - men ikke flere kranser med defiafett og frø! Men - jeg skjønner at det er moro for ungene og forhåpentligvis lærer de å se de små, fjærete baller som trenger vår hjelp til å overleve. En varm hilsen fra Drammen

Anonym sa...

Et tips er å henge opp blomsterpottene opp ned. (Du legger en spiker på tvers på innsiden som snora til oppheng er festet i ut gjennom hullet i bunnen.)

Da får fuglemateren "tak" og du får "bjeller" med fugler under utenfor vinduet. ;) Småfuglene får greit grepå på terrakottapotter og skjærene kommer ikke til.

Hilde sa...

På plantasjen selger de store bøtter med hakkede nøtter - blander du dette med solsikkefrø i en fuglemater blir du opphøyet til en helgen i fugleverden og vil bli belønnet med rikelig med besøkende fjærkledde venner... Stilig med hjemmelaget fuglemat - må teste ut dette med ungene!
HIlde

Jennys fire vegger sa...

Åh, så herlig! Så heldige fuglene hos dere er! Vi prøvde oss i går (se siste innlegg hos meg) og skal prøve å få hengt opp i dag. Kjempestas for ungene! Håper pip-pippene blir like fornøyde!

Har endelig fått kjøpt meg bladet med dere på forsiden, så nå gleder jeg meg til en kopp gløgg og lesing i kveld! :o)

Ha en fin dag videre.
Klem Jenny

naturglede/Randi Lind sa...

Så koselig.Fuglene skal jo ha litt å spise, så om det er med eller uten beholder, tror jeg ikke spiller noen rolle. Så bildene av dere i bladet. Superfint!

Unknown sa...

Hei.
Her i huset lager vi også fulglemat. Vi fyller pepperkakeformer med fuglematblandingen. Passer på å laget hull til fine bånd.Og så kan de fjærkledde vennen spise feks hjerte eller stjernfomrmet mat. Dessuten er det ypperlig julegave fra barna til mormor osv.
Flott blogg du har :-)

Sandoren og Blåsten sa...

Slik fuglemat har det blitt her i huset også, brukte beger og sandkakeformer. Koselig å ha pipp,pippen utenfor vinduet da!

Hilsen Gry K

Irene sa...

kjempehyggelig med hjemmelaget fuglemat!

Ingunn sa...

Kjempeflott blogg du har, har ofte vært innom å tittet.
Du lurte på om det var andre ting du kunne mate fuglene med, og det er det.
For lenge, lenge siden hadde jeg stor egen hage, delvis naturtomt. I de mange furutrærne og bjørkene hang vi opp meiseboller (også selvlaget),gravensteins-epler som vi stakk et hull i og festet en hyssing til en liten kjepp eller en spiker i den andre enden. Det er viktig å henge de litt inni trærne slik at småfuglene kan føle seg trygge for større, truende fugleartene. Så vidt jeg husker, var blant annet en del finker veldig glad i disse eplene. Det går sikkert helt fint med andre eplesorter også.
Hilsen by-jente fra Ålesund