tirsdag 9. november 2010

Pip-pip!



I fjor kom vi så sent i gang med mat til fuglene at de ikke fikk med seg alt det gode vi hadde å by på. Da jeg sist uke så hvilken udiskutable suksess min nabo over gaten hadde med sin matstasjon på balkongen, heiv jeg meg rundt :-)

Meiseboller, solsikkefrø og en liten fuglemater i metall ble kjøpt inn, og lørdag ble herligheten spikret opp på uthuset.

Hele lørdagen var det stille, men søndag morgen hadde pipp og hans gode venner oppdaget det nye servicesenteret i Kirkegaten 7. Hvilken fryd det er å følge med på de små livlige fjærballene!

Den lekre fuglemateren fra Eva Solo fikk vi til bryllupet vårt for fem år siden. Nå er den endelig pakket ut og på plass. En liten krabat er allerede på plass og nipper i seg solsikkefrø. Etter hvert får vi vel også fikse litt vann til fuglene, men jeg må tenke ut en lur løsning på det. Noen som har erfaring med vannspeil til fuglene - helst noe som ikke bunnfryser umiddelbart.


Grobladbukettene vi plukket i høst er også på plass, og ser ut til å være en hit! De skal visst smake nesten som hirsjefrø. Alle som har vokst opp med undulat vet hvor populært det er :-)
Vel, vel - eller pip, pip! Moro med liv i hagen, nå som alt er avblomstret!
Marie




18 kommentarer:

(eddas) sa...

Er så koselig og se på fuglene og høre de....ja nå kan de kose seg med den flotte Eva Solo materen..
ha en kos dag
eddaKlemmer

Viola_T sa...

Så fint, nu kan vintern få komma. Fåglarna hos er kommer inte att lida någon nöd! Fåglar är fantastiskt trevliga att sitta inne i värmen och titta på kalla dagar.
Njut!

Anonym sa...

Heisan!

Kan jeg spørre hvor du har kjøpt fuglemateren i metall? Den var flott!

Ha en fin dag!

Hanne

allesistgut sa...

Nyyyyyydelig å observere fuglene. Fuglemateren av Eva Sola er helt genialt.
Ha en fin dag! allesistgut

Lykkeliten sa...

Koselig med liv i hagen, og med så lekre matfat blir det jo en fryd for våre øyne selv uten gjester ;-)

Tror nok du må må hamstre mat til dine gjester, de kommer garantert tilbake.

Helene sa...

Vi har nettopp gjort det samme her hjemme selv, og jeg tror jeg talte 20 småfugler her ute istad som nærmest sitter i treet og venter på sin tur til å få seg en godbit ;) Nå trenger vi bare en liten fuglebok som kan fortelle oss hvilke gjester som er på besøk (barnelærdom som helt klart har gått i glemmeboken hos meg!), og så er det bare å hamstre mat - for her går det unna!

Anne (Moseplassen) sa...

så flott at du har fått godt med besøk alt. Og du veit, jo lengere du holder på jo flere og mer variert besøk kan du regne med :)

Vann til fuglene trenger du ikke tenke så nøye på nå på denne tiden av året, det fryser nå uansett, og de spiser gjerne snø på vinteren. Jeg spekulerte endel på dette i fjor, men ble beroliget av noen ornitologer, (og fanget også luringene spisende snø på film, hehe, greit med dokumentasjon lissom)

Om du lurer så har du så langt hatt besøk av blåmeis og kjøttmeis :)

Grethemormora sa...

Hurra for Eva, det ble fint 

Irene sa...

Så koselig! Vi mater omtrent hele året, det er så koselig med småfuglene. Men å henge opp meiseboller slik dere gjør, DET går ikke. Her må alt henges slik at ikke skjærene tar alt sammen i løpet av et blunk. (joda, skjærer skal ha mat, de også, men kjedelig når de hopper avgårde med hele meiseboller).

Tulip sa...

Ja koselig med små pip piper ved matstasjonen. Kjøpte en fuglemater i pil i Danmark i sommer, og har vært ivrig med å legge ut mat.
det er tomt hver morgen, så da må jeg legge ut nytt...

Kosleige stuebilder forresten!

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Hei på deg Marie! Nå har jeg fått BoligPluss med en kjempekoselig forside! Skal ha forening i kveld og har av den grunn ikke åpnet bladet. Det skal jeg spare og kose meg med til helgen - hvis jeg klarer å holde meg da:-) Måtte bare innom en tur og si det mens jeg venter på gjestene.
God klem fra Hjørdis

Mia, New Room Interior sa...

Så fint det ble, og så koselig å ha fuglene så nære!! Ha en super kveld! Klem

Livet i Fattighuset sa...

Den lille fuglemateren er fra Nelson og er kjøpt på Plantasjen. De hadde mange andre varianter også - noe for enhver smak ::-)

Marie

Jennys fire vegger sa...

Så flott dere har gjort det for pip-pip`ene! Kan tenke meg de koser seg der, ja. :o) Da må kanskje jeg se å hive meg rundt og da, ungene og jeg skal lage fuglesnacks i pepperkakeformer i år. :o)

Ha en fin kveld videre.
Klem Jenny

Livet i Fattighuset sa...

Irene, jeg tror ikke skjæra får med seg meisebollene :-) De er knytt fast i hamptau og grankvisten. Så da får hun vær så god spise her hvis det er så om og gjøre. (Krysser fingrene for at skjæremor ikke prøver seg).

Marie

Irene sa...

*he-he* Skjæra bryr seg ikke om hva du har knytt fast meisebollene i. Hun kapper av nettingen til selve meisebollen om hun ikke klarer å kappe tauet den henger i.

Livet i Fattighuset sa...

Da får hun spise litt hun også, da :-) Så finner jeg nye matvaner når meisebollene er borte. Solsikkefrøene ser ut til å være en superhit blant de minste fuglene.

Marie

yanmaneee sa...

coach outlet online
nike epic react
balenciaga
yeezy boost 350 v2
westbrook shoes
michael kors outlet
air max 95
mlb jerseys
nike air max 97
jordan 13