onsdag 10. november 2010

Hjemmelaget sjokolade. Mmmmmm...

Av to gode venninner har jeg fått tidenes "vi-har-vært-ute-og-reist"-gave. En fantastisk jumbo-kakaokopp med strikket trekk, en minisjokoladevisp, minimarshmellows og minisjokoladestrø fra Marks & Spencer. Sammen med dette lå en sjokoladeform, som også kan brukes som isbitform, eller geleform.


Siden jeg egentlig skulle vært med på tur til fantastiske Ashton Hayes i England, men ikke fikk tiden til å strekke til, var dette jammet et godt plaster på såret. Og når de kunne fortelle at sjokoladeformen ble gitt til meg fordi jeg nok var "en sånn som kom til å faktisk bruke den", ble jeg ekstra inspirert. Tittelen på denne artikkelen er nok en gang litt vel tabloid, for jeg har strengt tatt ikke malt kakaobønner for å lage sjokolade fra scratch. Men litt kokkelering måtte likevel til for å få sjokoladebokstaver. (Som journalist er det ekstra moro å lage sjokoladebokstaver som ser ut som gamle sette-bokstaver fra trykkeriet).

OK - her kommer oppskriften :-) Jeg smeltet mørk og hvit kokesjokolade i vannbad. Rørte dem sammen, slik at fargen ble mørk og jevn. Hvis du vil ha en marmorert overflate, kan du smelte dem i hver sin bolle, og vende dem forsiktig i hverandre før du fyller formen med røra. Jeg hadde også i litt plommebrennevin vi har fått av noen venner, for å sette litt spiss på smaken. Da ble sjokoladen umiddelbart mer knudrete og vanskelig å ha med å gjøre, men smaken var god (og ikke noe for barna).


Dette må vel også være ideelle former til seigmenn (altså seige bokstaver), og ikke minst til hjemmelaget (eller butikk-kjøpt) marsipan når julen nærmer seg. I kjøleskapet stivnet sjokoladen ganske raskt, men jo lengre den får stå, jo hardere blir den. Oppvares i kjøleskapet selv når den er presset ut av formene. Pakk den inn i silkepapir og en vakker eske, så er venninnegavene til jul i boks!


Alle isbitformer i silikon kan brukes til sjokolade og andre godter. Karamellmasse gjør seg sikkert også godt i formene. Det viktigste er at formene er så myke at det er lett å trykke ut det ferdige resultatet.

Litt godtesjuk nå? Det var suuuuupergodt!

La deg inspirere til enkle gaver :-) Tusen takk, Anne-Charlotte og Anja!

Marie

16 kommentarer:

Bente sa...

Mmmm - for en flott gave - hadde vært optimalt her i huset også - sjokolade er og blir det aller aller beste;)

Ha en fin dag - hilsen fra Bente.

Ann-Cathrin sa...

For en flott og koselig gave:) Og sjokoladene fristet ja! Ha en fin dag!

Junk De Lux sa...

Super gave og det ser knallgodt ut, men det som allikevel imponerer meg mest er at du bretter opp ermene og hiver deg i gang umiddelbart (full av energi innbiller jeg meg),fantastisk!

Hanne

hobbyvimsa sa...

Nam nam dette så godt ut.Jeg Brukte isbit silikonform i fjor til jul,og hadde i halvparten med sjokolade og marsipan,men det ble plast smak eller en ekkel smak fra formene.fikk du det?og smurte du formen med noe?Klem Linda:)

Kjersti sa...

Så utrolig kult! Så flink du er Marie, dette blir jeg inspirert av. Ha en fin dag!

Siri sa...

Her har jeg ikke vært før. Merkelig hvordan jeg alltid klarer å snuse meg frem til sjokolade...
Flott oppskrift - dette blir julegaver.
Henger meg litt på spørsmålet om plastsmak fra silikonformer...

Hilde sa...

Så koselig gave! Det er i hvertfall hyggelig om man får hjemmelagede gaver, og sjokolade er aldri å forakte... Lykke til med produksjonen!
Hilde

Livet i Fattighuset sa...

Det smakte bare sjokolade, ikke plast, av dette :-) Kanskje det er ulik kvalitet i materialene?

Marie

Randi sa...

Heisann Marie!
Det var no ei super søt gåve du har fått da!! Å eg er av yrke sjokolademaker,lager håndlaget sjokolade fra Belgia! Oss brukar ikkje plast/gummi former nei...Oss brukar spesialformer frå England:)Men det er nok eit greit alternativ du har fått kansje.
Du må gjerne sjå inn til vår nettbutikk http://chocoplaisir.no så ser du kva oss lager.
Velkommen skal du vere!:)
Så må eg igjen få gratulere deg med atter ein gang ein super fin reportasje i Bolig Pluss,veldig bra!! Eg fekk bladet i posten idag.Du og din datter Maren er no berre så søte der dokker set på trappa!!:)
Ha ein fin dag vidare!
Klem,Randi

Anonym sa...

Det så kjempegodt ut!! Må gå og hente meg litt sjokolade nå.

Og så vil jeg si gratulerer med en kjempefin reportasje i BoligPluss! Utrolig fin stemning. Det var virkelig fortjent at dere vant publikumsprisen! Det er så fantastisk når gamle hus pusses opp på "riktig måte", med farger og detaljer. I tillegg blir det så pent når dere ikke overlesser rommene med pynt og dill, men lar både rom og møbler få "puste" og fremheve hverandre. Og så fint forsidebilde på bladet da, det er vel gøy for både mor og datter! :)

Hilsen Fattighus-fan fra Asker

Arneberg sa...

Disse ble skikkelig flotte.De ser veldig fristende ut også!!Det er så greit å få litt gaveinspirasjon.Veldig mange "har alt...),da er det artig å kunne gi bort noe som smaker og som ikke alle andre har :))
Hilsen fra Arneberg

Hvit Villa sa...

Mmm, høres godt ut! Så nydelig reportasje i Bolig Pluss, det dumpet ned i postkassen igår med vakker forside av deg og Fattighuset.

Huset i Lunden sa...

Så lurt; dette så veldig fristende ut!
Flott reportasje i Boligpluss, og bildet på forsiden var så koselig!
Ha en fortstt fin kveld :o)

Fossestua sa...

Mmmmmmmmmmmmm, ble jo rent gottesjuk her!! Stilig gave dere har fått.
Klem fra Lise

Anonym sa...

Heisann Marie stopp jeg har egen form stopp melder meg herved på sjokoladekurs stopp gleder meg stopp dette så og hørtes veldig digg ut stopp k-man stopp

DJ Kiddo sa...

Spill Chocolate Girl med Deacon Blue på Spotify til den herlige sjokoladen i "Fattighuset"
spotify:track:4gTSSH8FWSfpAd6VpGZACz