tirsdag 13. desember 2011

Luke 13: Gamle skatter

I bokhylla på biblioteket vårt har vi en rekke gamle familiebibler. En av disse har tilhørt min oldemor Hanna Elise, kona til han med stempelet bak luke nummer tre. Dette er en utgave av nytestamentet fra 1875, og ble gitt til Hanna på hennes konfirmasjonsdag 1. oktober 1876. Jammen lurer jeg på hvordan den dagen ble feiret! I boken har hun med årene skrevet ned navn og fødselsdato på sin mann og sine fire barn. Etterhvert har min farmor fylt ut dødsdatoer på de fleste av dem.

I den eldste av bøkene, også det et nytestamente, ligger det en liten blondekrage og flere bilder av fjerne og avdøde slektninger. Boka er fra 1861, men fotografiet av mannen du skimter på bildet ble tatt i St. Petersburgh i 1855. Den lille jenta het Aagoth og døde allerede da hun var 11 år. Det står bak på fotografiet, og den lille teksten er så usigelig kort og trist. "Tante Aagoth døde 11 år gammel i 1910, og var søster av mor Josefine", har min farmor skrevet.

Josefine Helmina Jensdotter fikk en av bøkene til minne om sin første nattverd i 1896. Josefine var egentlig svensk, så nytestamentet hennes er trykket i Sverige. Hun giftet seg med svenske Otto Enarsen fra Blekinge, men han døde allerede da han var 32 år, etter å ha kommet til Norge som steinhugger. Da satt Josefine igjen med de tre barna Else, Sigrid og Ingeborg. Siden møtte hun Ole Anton Hansen, giftet seg med ham, fikk sønnen Per, og levde videre bare et steinkast fra huset jeg sitter i nå.

Det er fantastisk å bla i de tynne, slitte arkene. Jeg tenker på hendene som har bladd i dem, menneskene som har lest ordene og latt seg trøste eller røre av det som står. På livene de har levd, tankene de har tenkt og samtalene de har hatt med hverandre.

Ha en fin luciakveld!

Klemmer fra Marie

PS: I morgen trekker vi vinneren av konkurransen :-)

5 kommentarer:

Siv sa...

Så heldig du er som har slike skatter fra dine forfedre. Jeg skulle så gjerne visst SÅ mye mer om mine forfedre, hvordan de var, hva de gjorde på, hvordan de bodde, og helst hatt fotografier av dem også. På min fars side er begge mine besteforeldre døde, og på min mors side har jeg kun mormor igjen. Jeg burde selvsagt ha undersøkt mer om tidligere slekter mens alle mine besteforeldre var i live, men jeg var så ung da de døde, hadde ikke de samme interessene da.

Ta godt vare på minnene du har, slikt får du aldri igjen. Du er utrolig heldig som bor i "fattighuset" med den historien det har med seg, og at det i tillegg har tilhørt dine forfedre.

Hilsen fra Siv Torill

berit sa...

For noen nydelige bøker. Og så heldig du er som vet såpass mye om historien til dine forfedre. Det er så verdifullt.

Anonym sa...

For noen skatter! Hilsen Toril A.

Åshild sa...

Det er så hyggelig å følge pyntingen. Dessuten formidler du så flott gleden over å ta vare på gjenstander med historie.

Landliv i storbyen sa...

Så utrolig kult! Er så gøy med alt som har blitt tatt vare på :)

Hilsen Torill (var så mange Torill-er her, så måtte nesten heve statistikken ytterligere ved å skrive 'hilsen';)