torsdag 3. september 2009

Den dagen høsten kom

Ennå ikke frostroser. Men mye kaldere enn i går.

I dag kom høsten. Store, våte duggroser på vinduene minner om at august ligger bak oss. Strandliv, shorts og markjordbær ønskes velkommen tilbake neste år. Turen til postkassa for å hente avisa var av den kjølige sorten. Et kaldt drag i lufta. Sola (litt blekere nå) på vei opp fra fjorden.

Trekkfulle, kalde vinduer er fint for plantene.
Og sikkert for oss også.

September er en deilig måned.
  • Nå kan vi gå på plommeslang.
  • Plukke enda mer sopp.
  • Rydde inne.
  • Bake kake.
  • Spise Fårikål.
  • Og kanskje få enda bedre tid til oppussing?
Jeg får alltid så dårlig samvittighet når jeg jobber inne i solskinn. Her rett under Holmestrandsfjellet er det ikke for mange soltimer i løpet av en dag, så skinner først sola bør vi være ute.


Inne i stua står hortensiabuketten jeg har sneket til meg fra nabosøstra mi. Fra sommerens rosa- og blåtoner har blomstene nå forberedt seg på kaldere tider og ikledd seg langt blekere farger. Det flotte med det er at de holder mye bedre i vasen. Hvorfor det, mon tro?

Blek, men fattet.

Likevel - alt håp om sommerlige aktiviteter er ikke ute. Jeg ønsker meg varme, solfylte dager til å rusle i fjæra, til å rote i hagen, til å drikke kaffe på leikeplassen. Det kan jo skje! Jeg krysser fingrene. Ha en god torsdag. Både du og du og du :-)

3 kommentarer:

Kristian sa...

Du har glemt en annen fin ting om høsten, Champions league. Også seiling da... K-man

Sjova sa...

Hei, takk for koseleg kommentar! Ser eg har mykje å lære når det gjeld å lage blogg, men det tek vel form etterkvart. Gode bilete er det vanskelegaste... Fantastisk fin gardin på det øvste bilete ditt, digger mønsteret og fargane. Haust er bra- vonar de og me framleis har gode dagar i vente:-)

Brocante sa...

Høsten er den beste årstiden! Jeg håper på noen riktig fine dager med flotte farger og "høy himmel" - ingenting kan slå det. Fårikål ja - på tide snart det nå!