mandag 28. september 2009

Verdens dyreste lyd ...

... er lyden av noe som høres ut som om rørleggeren må komme. Og det akkurat nå.

Og det var en slik lyd jeg hørte søndag morgen. I det jeg skrudde av den varme dusjen hørte jeg det. En lyd mye bredere, dypere og skumlere enn den lyden som kommer ut av avtrekksvifta. En slags hysterisk durende tone. Langt inni veggen. Eller under badekaret. Eller inni toalettsisternen.



Kun iført et håndkle startet jakten. Gubben har nå stukket hodet inn på badet. Spørrende. "Hva i alle dager ...?". Det er sikkert badekarrørene som synger, prøver jeg. Og trykker proppen ned. Og opp. Ingen endring.

Kanskje det hjelper å trekke ned, spør jeg tynt? Jeg legger øret inntil veggen. Lytter. Ber. Om at denne innmari dyre lyden skal forsvinne av seg selv. Tuuuuuuuuuut! "Det er ingen lyd i første etasje. Heller ikke på vaskerommet, er rapporten fra han som har stukket ut på leting. Hm...

"Vi får ringe rørleggeren". Å-herregud-dette-høres-dyrt-ut. Ringe rørleggeren en søndag. Må vi rive opp veggen? Hvorfor har vi ingen luke i veggen? Burde ikke alle ha det? I tilfelle rottefelle, mener jeg?



Merkelig nok er lyden sterkere litt unna badekaret. Og litt unna do. Litt unna alt røropplegget, egentlig. Aller sterkest bak kommoden, egentlig. Eller kanskje ... inni?

Og DER (takk alle høye makter) avsløres den innmari skumle lyden. I den øverste skuffen dukker tikroners-nesehårsfjerneren-vi-burde-kjøpe-to-så-billig-var-den opp. I full munDUR! Den rimelige og veldig praktiske innretningen som aldri er i bruk har funnet det for godt å ta seg en svingom.


Heldigvis. Heldigvis ringte vi aldri rørleggeren. Det ville bare blitt en FOR god historie. For god til å være sann. Ingen ville trodd på meg.

Hvis du synes dette høres litt hysterisk ut, har du kanskje ikke restaurert hus i snart fem år. Du har kanskje ikke opplevd å rive opp en bitteliten plankebit og se at bak denne finnes det ingen tømmerstokk der det gjerne skulle vært en tømmerstokk eller to. Og en slik opplevelse er en dyr opplevelse. Mange titusen kroner, faktisk. Og slike overraskelser vil ingen ha. Vi har hatt mange. Og er veldig glad for at nesehårsfjerneren dukket opp rett før rørleggeren :-)

Synderen

Ha en fin uke!

Marie

21 kommentarer:

Torunn sa...

Hahaha....den var god!
.-)

ha en flott dag!

Ps....lekkert bad!!

Idun // Breidablikk sa...

hehe godt å høre at det bare var nesehårtrimmeren! ;)

Nydelig bad!
Ha en fin uke!! :)

Bea sa...

haha
Sitter nå å ler høyt for meg selv.... Så bra dåkker ikke ringte rørleggeren. haha

Takk for en morsom start på uka:o)

Klem Bea

Christine Louise sa...

Hihi :)

Nydelige bilder fra badet ditt :)

Ønsker deg en flott uke :)

Klem fra meg..

Ramme Alvor sa...

Herlig historie med en god slutt :)

beate sa...

Hei
Nå fikk jeg meg en god latter!
Heldigvis for dere at det var den lille synderen som spilte dere et puss da...

Ha en herlig dag
Beate

rod i hob sa...

:-)
God historie!!
Takk for at du fekk meg til å trekka på smilebåndet tidlig en mandagsmorgen :-D

Ha ei fine veka!!

Tee of Vinnord Cottage sa...

Ha ha ha ha... Fantastisk!!! :) Glad det bare var nesehårsfjerneren..

Jeg har hatt lik historie med rar lyd i bil.... hysteri! Helt til min gode venn fant ut at det var den elektriske tannbørsten som lå og duret mot hårsprayen!!!

jepp.... lyder er skummelt!!!

Liv Ofsdal sa...

VRÆÆÆL! Her sitter jeg på jobb (biblio) og skratter høyt!
Veldig morsomt skrevet!!

Skogland sa...

Hihi...så bra! Forstår godt at du ble små-hysterisk jeg! Har selv desperat lyttet etter lyder i veggene jeg, og finkjemmet kjelleren på jakt etter sopp!... Sånn er det med gamle hus og redsel for insekter & skadedyr & fukt...

Ha en fin uke!

Hvit Villa sa...

Haha, det har du helt rett i! Har man ikke drevet med restaurering av gamle hus, kan man virkelig ikke ane hvor mye arbeid som ligger bak!
Flott blogg og lykke til videre med det som blir en fantastisk bolig!

Lappesola sa...

Det var jammen godt du slapp å ringe rørleggeren.

Hilsen Sol

Anonym sa...

hahaha, omg! huff kjente jeg ble superbekymra på dine vegne når jeg starta å lese, for JA det er svindyrt å ringe rørlegger på helg (sier hu som plutselig hadde en eksplodert varmtvannstank + dyvått vaskerom på en fredags ettermiddag, bra vi var hjemme å ikke på helgetur som vi ofte er)!!!! mange titusener!

ha en fin kveld!

Hønemor sa...

"For allting går istykker på en lørdag, eller søndag, eller fredag etter kl 16..." Hahaha jeg ler så jeg griner. Fantastisk bra skrevet, veldig veldig morsomt. :) Har både måtte ringe rørlegger og septiktømmer (grøss) på helgevakt, og det anbefales jo virkelig ikke. Når du slenger på 30 kuldegrader og halvannen meter med snø på den septik-delen så kan man tenke seg hvor gøy dèt var! :b Sjarmen med gamle og halvgamle hus det... ;)

Unknown sa...

Hahaha jeg dør av latter.. tenk hvis der hadde ringt :) kan tenke meg at det var en utrolig deilig følelse at det ikke var noe galt

Sjova sa...

Eg må le! Så herleg, og så kjenskleg- ser for seg det verste med ein gong,ikke sant?
Tusen takk for tips til palle- lemmer,skal sjekke litt sjølv då. Om eg ikkje får tak i er det supert om du kan hjelpe.

Herleg kommode forresten ;-)
Ha ein framleis god haustdag.

LIVS LYST sa...

Hihihihi!!

Hilsen Liv ;O)

Anne (Moseplassen) sa...

thihi!
Når du beveget deg mot komoden så fryktet jeg sint katt eller noe sånnt, men nesehårsfjerner hadde jeg ikke gjetta på gitt :D

Og ja, full forståelse for at krisefølelsen kommer kjapt! oppussing kan gi kjedelige overraskelser.

mcshesea sa...

a fantastic readfind more info Sourcethe original source click siteget more

Unknown sa...

replica bags paypal fake hermes q2q94g1b95 7a replica bags wholesale replica prada nylon bags you can look here e4f04y9v67 replica bags dubai replica bags hong kong replica gucci bags c7f80o3e36 replica bags wholesale india

lakyd sa...

l4r06j7h97 f8k03p2d29 k5n27d3q32 w3d28o8r68 z8h94e5s36 q9l08p1a50