onsdag 2. september 2009

Huskeliste

Etter at stua har blitt så lekker og nestenferdig, er det nesten som om jeg ikke lenger kan se alt som står igjen. Kanskje det er program på tv vi bare MÅ se. Eller noen vi bare MÅ besøke. Selv om vi jobber jevnt og trutt er det alltid mer å gjøre. Dette blogginnlegget er mest av alt en huskeliste til meg selv.

Kjøkkengulvet er ferdig.
Gangen, derimot, mangler et strøk eller tre.

Hver dag går jeg over dørterskler som mangler maling. Hver dag åpner jeg kjøkkenvinduet og registrerer at det ennå ikke er malt (det har jo ennå ikke blitt god tørk denne sommeren). Hver dag dytter jeg på dørene, siden håndtakene eller slåene mangler. Stadig tørker jeg støv av kjelene inni skapet på kjøkkenet, siden dørene på innredningen ikke eksisterer ennå. Og hver dag drømmer jeg om at gangen må tapetsere seg selv.

Trehvitt blir til hvitt - men når?

En rusletur gjennom byen kan ta lang tid. "Er dere ikke ferdig ennå?" eller "Hvordan går det i huset?" er standard samtaleemne. Og hver gang hører jeg meg selv si: "Nå er det ikke mye igjen", eller "14 dager til så er vi nok i havn". Jeg må bare le. (Ikke for det; det har vært dager da grining var alternativet). Nå lever vi godt med små mangler. Hverdagen har kommet tilbake. Vi må ikke male hver dag. Heldigvis.



Dørklinkene ble pussig nok liggende i verktøyboden.
Det ser ikke ut til at de er selvmonterende. Skuffende!

Slik er det vel for de fleste som bor i gamle hus. Noen dager gyver vi på med liv og lyst. Andre dager ønsker vi oss en lekker funkisleilighet - ferdig pusset opp. Likevel våger jeg meg nå med en liste med ting som bør prioriteres:
  • Listene i gangen males
  • Slåene på skapene i gangen skrus på
  • To gipsplater skjæres til og tapetseres på gjesterommet (krever litt oppholdsvær)
  • Gangen tapetseres
  • Loftstrappa får strøk tre

En liten vegg rakk vi å tapetsere i gangen.
Det ser veldig fint ut, men kanskje resten av veggene hadde likt brokade framfor respateks?


Hva skjedde her? Noen som ringte, kanskje?

Siden gangen er 18 meter lang, er ikke male lister-prosjektet så easy-peasy som det kanskje høres ut som. Men jeg lover å gjøre alt som står i min makt for å få sving på sakene. Kanskje jeg skal skaffe meg et mantra? Forslag? (Kom gjerne med et heiarop i kommentarfeltet!)
    Jeg begynner uansett ikke i kveld. Og ikke i morra. Men fredager er fine dager. Og lørdag og søndag varer jo bortimot evig! Her skal det jammen jobbes. Hm.... det var nok litt syting i bloggen som skulle til. Herved er jeg nyladet og full av inspirasjon igjen.

    Ha en glimrende kveld!

    5 kommentarer:

    Linda sa...

    Hva med en liten dugnad??

    Hilde sa...

    Fantastisk festlig innlegg, og slik er det desverre hjemme hos meg også - 1000 små eller større prosjekter som står på vent...
    HIlde

    Sjova sa...

    Festleg:-)Når fyrst sofaen kjem på plass veit du- då er det det gjort!Eg lager lister,kvar fridag.Tipset er å dele oppgåvene ned i så små einingar som mogleg- typisk:1.Maskere vindauga 2. Sparkle dei 3: Måle eit strøk osv. På null komma niks har du gjort ein heil masse, og er i tillegg riktig så fornøgd med deg sjølv!

    Verden vil bedras, er det ikkje så det heiter?

    Uansett- detta klarer de!Ny arbeidsgiv kjem. Fantastisk kva de har fått til fram til idag:-)

    Linda S sa...

    Kjenner meg igjen i det du skriv. Vi tok over huset der mannen min voks opp, og pussa det opp for nokre år sidan... men forsatt gjenstår det små detaljer (og rom) her og der.

    Anonym sa...

    Jeg vet ikke om dere er som oss,velsignet med venner som får gjort alt i en fei. Mens hos oss så tar ting tid,he,he. Bor i hus fra 1878 og prosjektene er uendelig mange... Det ser ut som om dere har fått gjort mye,synes jeg! Dessuten skal man jo leve og nyte dagene med hverandre også! Det er jo familie og venner som gjør livet rikt,for fattigfolk som dere og oss. Ha en strålende dag i hus med naturlig ventilasjon og sjel!