søndag 13. september 2009

Kongens hvitløk



Ramsløk

Med dette bildet deltar jeg i fotokonkurransen "Frøken spiselig" på Moseplassen. Bildet er tatt i Angers Klev i Holmestrand på forsommeren og viser et hav av ramsløk like før den blomstrer. Både blader, løken og blomstene (vakre!) kan spises, og med olje, salt og pepper kan du lage en deilig ramsløkpesto. Ramsløken er et godt nordisk alternativ til hvitløk. Jeg har gitt planten navnet "Kongens hvitløk" fordi den vokser midt på den gamle kongeveien fra Oslo gjennom Vestfold. Jeg ser for meg hvordan kongen og hans menn har tatt seg opp den bratte skråningen mens ramsløken dufter på sitt sterkeste. Det er nesten til å bli svimmel av - så sterk kan lukten være.

4 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Så flott en kandidat! Ramsløk har jeg hørt om lenge, men ikke smakt, har venninde som har viltvoksende ramsløk rundt hytta, så det blir vel en dag :D

Kjempehyggelig at du vil være med på konkurranse!

Mia sa...

Ramsløk, så kul, skjønner jeg må finne frem til gamle kongevei i Vestfold, for den vil jeg og ha i min hage.. Et alternativ til hvitløk altså, jeg har altid innbillet meg at den smaker som gressløk, nå blir jeg jo enda mer frsitet !!!men utifra din bilde ser den ut til å bre seg ut, stemmer det, da må man kanskje stenge inn den slik som mynte, eller...
tenker jeg skal kose meg her ved/med fattighuset :)

Ninne sa...

Hei, jeg leter og leter og leter... etter Ramsløk i Vestfold, til nå uten resultat,og så fant jeg bloggen din, så da må jeg jo spørre deg! Du skriver at den vokser midt på Gamle Kogevei i Vestfold. Hvor er det? (Jeg bor i Tønsberg)
nifly(at)online.no

yanmaneee sa...

yeezy boost 350
hogan outlet
fila
fitflop
louboutin shoes
jordans
supreme new york
nike cortez
fila shoes
birkin bag