lørdag 9. januar 2010

"Hjemme hos" i Aftenposten


I november kom Aftenposten på tur til oss i Holmestrand for å spise vafler og drikke kaffe. Kanskje ikke bare derfor, selvsagt, men i dag står ihvertfall resultatet på trykk. Over tre hele sider (!) har Fattighuset fått plass i serien "Hjemme" i Leve-delen av avisa.


Saken er godt skrevet, og bildene er fantastiske! Det er både rart og skummelt og morsomt å se seg selv på trykk. Fattighuset goes national - på en måte.




Våre råd til folk som skal kjøpe gamle hus har fått god plass. Her kommer de på nytt til alle bloggleserne:

  • Skaff deg en eller helst flere vurderinger av husets tilstand. Spør en byggmester, en takstmann, et skadedyrfirma.
  • Finn ut om huset er vernet eller fredet og hvilke muligheter og begrensninger du har. Spør kommunen og fylkeskommunen.
  • Lag en investeringsplan. Når den er ferdig, ganger du med to.
  • Skaff deg en god venn i banken.
  • Hvis huset er vernet eller fredet, kan du søke om penger fra fylkeskommunen eller Norsk kulturminnefond.
  • Hvis du ikke skal gjøre all jobben selv, finn en håndverker som har kompetanse på gamle hus. Spør gjerne et lokalt museum, fylkeskommunen eller andre som restaurert gamle hus.
  • Bli kjent med huset før du setter igang. Kan du bo i det, gjør det en stund først. Da ser du hva som fungerer og ikke fungerer.
  • Det er mange som kvitter seg med gamle bygningsdeler. Trål nettet, avfallsplasser og bruktbutikker.
  • Må du bygge om å gjøre store endringer på det originale huset for å bli fornøyd, kan det hende du bør kjøpe et annet hus.
  • Det beste resultatet får du hvis du spiller på lag med huset og historien.

Da er det klart for en kopp te og resten av avisa. Vi snakkes! Ha en finfin helg, alle der ute.

Hilsen Marie

PS: I løpet av dagen er saken lagt på nett. Den finner du på nettsidene til Aftenposten.


11 kommentarer:

Anne (Moseplassen) sa...

Så fine tips :)
Jeg har vokst opp i gammelt hus, og løpende vedlikehold er liksom en del av greia. Og det koster, mye, spesielt om man vil forsøke å holde en gammel stil, men selv det kan gjøres billig om man bare har masse tid til å tråle etter billige bruktmatrealer mm.

Gleder meg til å få sett selve artikkelen, håper den dukker opp på nett i løpet av dagen, den så virkelig spennende ut :D

Anonym sa...

Så spennende:) Jeg håper også å få få sett artikkelen på nett....skal lete nå;)

Ha en flott lørdag:)

Anonym sa...

Så spennende:) Jeg håper også å få få sett artikkelen på nett....skal lete nå;)

Ha en flott lørdag:)

victoria (huset i byen) sa...

Åhhh så spennende... Og masse flotte tips, skal holde utsikt etter avisa, er jo morro å lese om dere på trykk...
ha en fin lørdag
klem victoria

Thelma Louise sa...

Morsomt, snakket om dere ved frokostbordet i dag. Mannen min satt og leste avisen, og jeg satt og småleste opp ned..et av bildene fra repotasjoen minnet meg om et bilde fra Grebbestad, og jeg sprø: Er det fra Grebbestad eller ? Neeeeeei det er Homestrand, Fattighuset...ÅÅÅÅÅÅÅÅ det har jeg sett på blogg, de bloger, står det noe bloggadr der ? må være den bloggen jeg har tittet innom før..neeeeeei ikke noe bloggadr her..FÅ SE....joda der var fattighuset.blogspot.com
Veldig flott dere har fått det, en real innsats dere har gjort..Masse lykke til videre med prosjektet.:-) Gry

Bless by Tone sa...

så gøy, jeg skal løpe å kjøpe:)

Anonym sa...

Dette var kjekt. Etter å ha fulgt bloggen deres, aner det meg hvor mye arbeid og penger dere har lagt ned i dette prosjektet.Og ennå har dere jo "håndarbeid" ei stund til:) PS: I februarnr av Norsk Hagetidend kommer det en reportasje fra hagen vår, hvis du er interessert. Godt nytt år! Hilsen Toril A i Harstad.

Livet i Fattighuset sa...

Takk for fiiine kommentarer:-) Gjett om jeg skal få med meg hagen din Toril!

Marie

HønePøne sa...

Så stilig!
Jeg skal jakte etter aftenposten på butikken i kveld. Bildene ser ut til å være nydelige :)
vel fortjent!
klem, Madeleine

Anonym sa...

Den ligger på følgende adresse på nett: http://www.aftenposten.no/bolig/article3455100.ece

Ann Helen sa...

Super artikkel! :) Huset deres ser fantastisk sjarmerende ut! Må ha vært en gedigen jobb - dere har virkelig gjort en utrolig innsats. Koste meg med bildene og artikkelen:)