søndag 4. juli 2010

Erta Berta!

Hele huset fylles med en søtlig lukt om dagen. Erteblomstene jeg sådde altfor tidlig er blitt en meter høye og blomstrer i terracottapotta si ute i hagen. Sarte hvite, skarpe rosa og bleklilla blomster strutter i det grønne. Lukten er virkelig barndommens duft! Mine besteforeldre hadde metervis med lekre erteblomster.

Det beste at alt, er at de må plukkes! De må rett og slett plukkes for at planten skal fortsette å blomstre. Det sier Blomster-Finn :-) Dermed fylles vinduskarmer og kjøkkenbord med små, dyrebare blomsterbuketter. Nå har jeg åpnet vinduene og kjenner trekken fra en tidlig sommermorgen stryker over huden. Lufta er klar og ren, for endelig kom regnet i natt. Fine greier for oss som har rullet ut plen. Den friske lufta trekker med seg blomsterduften rundt i huset.


En ting er sikkert; Jeg skal sette frø en måned for tidlig neste år også! Nå kan vi spise blomkarse i salatene og pynte på bordet med erteblomster, lenge før de egentlig skulle blomstret. Slike eksperimenter er vel verdt å prøve.

Frøken Erta Berta

"Frøken Erta Berta" har jeg kalt dette bildet. Jeg sender det til Moseplassen, der Anne har sin månedlige fotokonkurranse, denne gangen med tema snittblomster. Teksten til bildet lyder som følger: "Frøken Erta Berta er tidligfødt, men strutter og stråler fornøyd etter at hun har sett sitt snitt til å komme inn fra hagen i morgengryen".
Ha en deilig sommersøndag!
Marie



6 kommentarer:

Skogland sa...

Skjønne erteblomster!
Så flott dere har fått det i hagen nå :) Et par sånne høybed står også på ønskelisten min nå..
Ja, er det ikke herlig å tusle rundt helt alene og "stulle" i hus og hage!(Inkl. en tekopp selvfølgelig!) Min favoritt-syssel også :)

Ønsker deg en deilig dag også!

klem fra Fru K

Åshild sa...

Det må være deilig å kunne ha fokus på blomster etter de årene dere har bak dere med hardt arbeid. Flott deltaker i Moseplassens konkurranse.

Anne (Moseplassen) sa...

Nydelig!
Her er det nok enda noen uker før det blir erteblomstblomster, men jeg gleder meg :)

Kjempehyggelig at du er med på konkurranse!

Aqua-lady - interiør og hverdagsglimt sa...

Å, - erteblomster er bare helt nyyydelige! For noen lekre farger!
:)

Tvi-tvi på konkurransen.
:)

Anonym sa...

Morsom tekst også:) Hilsen Toril A.

Blått til lyst sa...

Ja, Erta Berta , du!
Tenk at premature erteblomster blir til skjønn blomstring og ikke bare magre, gule, stengler.
Mine erteblomster er bare noen små, litt pistrete 1.klasssinger. Vi får ta det igjen i august :)
Ha en riktig god sommerdag :)